fbpx
TOP

Blog

SUPERMINDS / Marketing Tips  / 7 Tools om je website door te meten met Google Analytics
Analytics blog

7 Tools om je website door te meten met Google Analytics

Als ondernemer heb je vaak flink moeten investeren in een goede responsive website die bijdraagt aan de groei van je onderneming en goed presteert. Vaak vragen ondernemers dan ook aan ons om onder meer de website eens door te meten. Zodat jij, maar ook wij, op de hoogte zijn van de prestaties en daarbij passende oplossingen kunnen bieden. De meest bekende en gratis tool hiervoor is Google Analytics. Deze tool bevat ontzettend veel rapportage-mogelijkheden. Eigenlijk zoveel dat het soms als ondernemer lastig blijkt om hier de hoofdlijnen uit te halen. Daarom in deze blog zeven tools om je website door te meten en deze vervolgens te optimaliseren.

1. Persona

Op basis van een steekproef biedt Google Analytics een demografisch overzicht van je website-bezoekers. Vervolgens kun je het rapport naast je gewenste persona houden en kijken of deze overeenkomen. Mocht dit nu niet het geval zijn, dan zul je moeten kijken naar mogelijkheden om wel de juiste buyer persona te bereiken. HubSpot beschrijft een buyer persona als volgt: “a semi-fictional representation of your ideal customer based on market research and real data about your existing customers.” Wij noemen dit bij SUPERMINDS ook wel een mentaliteitsgroep. Een groep met dezelfde normen en waarden en die specifiek door jouw website wordt aangetrokken. Je kunt als bedrijf binnen deze mentaliteit ook meerdere groepen definiëren. Heel handig bij het targetten van de juiste mensen en vervolgens ook conversie bewerkstelligen.

Analytics Persona

2. Algemeen

Het meest interessante is om te weten wat het gemiddeld aantal bezoeken op je website is en hoeveel pagina’s ze per bezoek hebben bekeken. Daarnaast is het goed om te weten wat het percentage nieuwe bezoekers is en hoelang men gemiddeld op je website zit. Het percentage dat na het bezoeken van één pagina je website alweer verlaat is ook belangrijk om in kaart te brengen. Dit wordt ook wel het bounce-percentage genoemd. Door het monitoren van deze data krijg je een goed inzicht in positieve en/of negatieve trends. Deze data is allemaal in te zien op de algemene pagina. Erg handig dus!

Analytics Algemeen

3. Het soort device

We hadden het al even kort in de intro over responsive design. Dit houdt in dat je website op zowel mobile, desktop als tablet goed te zien is. Bij het ‘mobiel overzicht’ in Google Analytics krijg je een overzicht van een rapport dat hier direct inzicht in geeft. Hieruit kun je concluderen op welke devices je het verschil kunt gaan maken.

Analytics Devices

4. Locatie

Wanneer je kijkt bij locatie in Analytics kun je zien uit welk land, provincie of woonplaats de doelgroep komt. Dit kan een beetje afwijken doordat sommige IP adressen naar een bedrijf verwijzen in plaats van naar een persoon. Mocht je internationaal zakendoen, dan zijn de bezoekers buiten Nederland natuurlijk erg relevant om in kaart te brengen.

Analytics Locatie

5. Social media

Bijna niet meer weg te denken uit onze maatschappij: social media. Bij je website is het van belang om te weten welke social media-kanalen nu precies bijdragen aan het bezoek én welke niet. Met dit waardevolle overzicht kun je zien waar je ideale klanten zich bevinden en of deze voldoende bijdragen aan je website-bezoek. Binnen je content kalenders en extra social media-activiteiten kun je hier vervolgens rekening mee houden.

Analytics social media

6. Bezoek per kanaal

In dit overzicht kun je zien via welke kanalen je bezoekers bij je website terecht zijn gekomen. Het belangrijkste is hierbij het percentage ‘Organic Search’. Dit is het aantal bezoekers dat zonder het gebruik van advertenties je website heeft weten te vinden. Des te beter je website te vinden is in de belangrijke zoekmachines, des te meer traffic en uiteindelijk conversie het zal opleveren.

Analytics kanalen

7. Populairste pagina’s

Het is handig om te weten welke pagina’s van je website het meest populair zijn. Zijn dit bijvoorbeeld je blogartikelen, je vacatures of je productpagina’s? Met de inzichten uit dit rapport kun je de content nog beter afstemmen en optimaliseren voor de interesses van je bezoekers.

Dus, kijk goed naar je persona’s buyer journey, welke pagina’s ze bekijken en wat het aantal gemiddelde bezoekers is. Daarnaast welk device ze gebruiken en op welke locatie. Optimaliseer vervolgens je pagina’s en de kanalen die je gebruikt op basis van al deze informatie. Heel veel succes en mocht je er niet uitkomen, volg dan eens een van onze online marketingtrainingen. Voor meer informatie over data en trainingen stuur je even een mailtje naar seeyou@superminds.nl of bel naar 073-6580090!

No Comments

Leave a Reply