Search
TOP
BLACK FRIDAY: YAY OR NAY? | SUPERMINDS
14925
post-template-default,single,single-post,postid-14925,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,awake-ver-1.1,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-slide-from-left,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

BLACK FRIDAY: YAY OR NAY?

SUPERMINDS / Inspirational  / BLACK FRIDAY: YAY OR NAY?

BLACK FRIDAY: YAY OR NAY?

Afgelopen vrijdag kan het je vast niet ontgaan zijn dat het Black Friday was. De ‘commerciële feestdag’ die steeds meer aandacht krijgt waarbij ook veel consumenten voor de gek worden gehouden. We kunnen concluderen dat we zijn doodgegooid met die Black Friday-acties. Zo zouden we de goedkoopste deals kunnen vinden waarbij het advies van de consumentenclubs vooral luidde om je niet teveel te laten meeslepen in deze koopgekte.

Steeds meer ‘feestdagen’

Tot een jaar of drie geleden kenden we het fenomeen misschien uit absurde video’s waarin opgefokte Amerikanen met elkaar op de vuist gaan voor het aller-, aller-, allerlaatste model van het een of ander. Het is dus over komen waaien uit Amerika, net als Cyber Monday (vandaag), Halloween en Singles Day (11 november). Steeds meer internationale feestdagen krijgen meer voet aan de grond in Nederland en worden vercommercialiseerd. Je zou kunnen stellen dat het door de Experience Economy komt en we het liefst elke dag een nieuwe beleving hebben. Maar misschien is het platgeslagen ook wel dat winkeliers het liefst elke dag een dag zouden willen hebben waardoor het druk is in de steden.

Het concept is verwaterd

Jan-Paul Brinkman, de man die zijn huis te koop heeft staan beloofde 10.000 euro korting op zijn huis afgelopen vrijdag. Mits de (voorlopige) koopakte uiterlijk om 17.00 werd getekend. De koopgekte heeft dus ook de woningmarkt bereikt en zelfs de kapper heeft Black Friday-deals. “De voorraad in Nederland is hier veel groter, de kortingen zijn minder hoog. Dus van veel aanbiedingen val je niet achterover en ook geldt de korting vaak maar op een beperkt aantal producten. Toch blijft de consument promotiegevoelig”: stelt Groningse wetenschapper Gijsenberg. Zo is er tegenwoordig permanent korting op veel producten. Zoals bijvoorbeeld bij de HEMA, waar veel acties bijna om de paar weken terugkomen. Dus waarom zou je überhaupt de volle prijs betalen?

De keerzijde van Black Friday

Er zijn maar een aantal bedrijven die echt beter worden van dit koopjesfenomeen zoals PostNL. Die een tsunami aan pakketverzendingen had afgelopen weekend. Maar we vergeten dat deze overmatige consumptie steeds meer het klimaat nekt. Je zou hier dus als bedrijf ook op in kunnen spelen door mee te doen aan de December Geefmaand. A la Experience Economy waarbij je iemand dus een beleefcadeau geeft i.p.v. dat je nog meer koopt. Want hierbij geef je ongebruikte spullen uit je kast weg aan iemand die het wel kan gebruiken. Of je zou mee kunnen doen aan de internationale ‘But Nothing Day’ waar ook steeds meer aandacht (al sinds 1992) voor komt. Dit is jammer genoeg wel op dezelfde dag als Black Friday. Op deze manier geven we opties als hergebruik, delen, ontlenen en ruilen ook steeds meer een kans. Zo zie je maar dat er op elke ontwikkeling ook een tegenreactie ontstaat.

Wat zegt Google?

Wanneer we kijken per provincie in Nederland dan kunnen we constateren dat Zuid-Holland het meeste zoekt naar Black Friday, gevolgd door Noord-Holland. Uiteraard hebben deze provincies verschillende inwonersaantallen, dus hier zou het aan kunnen liggen. Maar we kunnen al wel concluderen dat Black Friday een ontwikkeling is die zeker niet iedereen zomaar aan zich voorbij laat gaan. Zo werd de zoekopdracht voor 53 procent uitgevoerd op een smartphone, 39,4 procent door desktop en 7,6 procent via tablets. Een responsive website blijft dus ook erg relevant!

Nu zal je misschien denken, wat kan ik hiermee? Nou, het is belangrijk om potentiele ‘feestdagen’ in acht te houden bij het ontwikkelen van touchpoints van je bedrijf. Bijvoorbeeld bij het inzetten van campagnes of bij het organiseren van een evenement. Om de plank niet mis te slaan, memorabele acties in te zetten of ‘gewoon’ om weer even de aandacht van je doelgroep te vangen. Met de feestdagen in het vooruitzicht kun je uiteraard deze creatieve denktank om hulp vragen! Make it happen on this Monday!

No Comments

Leave a Reply