fbpx
TOP

Blog

SUPERMINDS / Inspirational  / CONTENTSTRATEGIE TRENDS VOOR 2020

CONTENTSTRATEGIE TRENDS VOOR 2020

We starten het nieuwe jaar direct met dé trends op het gebied van contentstrategie. Alles wat je moet weten over de laatste ontwikkelingen lees je hier.

De trends in contentstrategie gaan vooral over nieuwe manieren van samenwerken in tegen stelling tot de technische ontwikkelingen. De focus ligt echt op een betere samenwerking, personal coaching en een goede verbinding tussen je publiek en collega’s. Ook zijn er trends die in 2019 al zijn ingezet, maar dit jaar zeker meer onder de aandacht komen.

Trend nummer 1: De bewuste vertraging.

Mensen bewegen trager mee met technische ontwikkelingen dan we vaak denken. De techniek gaat heel snel, maar de mens minder. Een technische ontwikkeling leidt zelden tot ander gedrag. Veel ‘trends’ zijn ook gewoon hypes die maar tijdelijk happening zijn. De redenen voor alle mislukkingen en frustraties die we om ons heen zien is omdat er snel iets moet worden gemaakt en dat er snel moet worden gescoord. Als dit dan niet lukt, bedenken we snel iets anders. We gaan dat proces bewust vertragen.

Trend nummer 2: LinkedIn is het nieuwe Facebook.

LinkedIn is om te beginnen een gefocust platform. Het gaat vooral om loopbaan, werk, bedrijfsleven en economie. Deze focus zorgt ervoor dat de gebruikers weten waar LinkedIn wel of niet voor bedoeld is. Op dit moment loopt de economie goed en worden er overal werknemers gezocht. LinkedIn is vooral een platform waar mensen elkaar op professioneel vlak online kunnen ontmoeten, voor bijvoorbeeld carrièregroei, maar ook om bedrijfskennis op te doen. Hierdoor is LinkedIn het perfecte platform om te bouwen aan je merkbekendheid en je employer branding.

Trend nummer 3: De mens is een groepsdier.

Facebook daalt misschien in sommige aspecten, maar de Facebook Groepen draaien beter dan ooit en groeien hard. Het groepsgevoel is ook op LinkedIn een sterke kant. Je kan eenvoudig aanhaken bij mensen die in dezelfde richting als jou zitten qua werk of studie. De groepsdynamiek zorgt voor een vorm van privacy; alles wat in de groep gebeurt, blijft in de groep.

Trend nummer 4: Privacy is mainstream.

Het belang van privacy, het afschermen van data van consumenten voor bedrijven en overheden zijn al een tijdje een trend. Dit gegeven heeft zich van trend tot mainstream ontwikkelt.

Trend nummer 5: Focus op focus.

De digitale drukte wordt als hinderlijk ervaren door steeds meer mensen. En erger nog: het is slecht voor je gezondheid, je prestaties en je menselijke relaties. Steeds meer mensen kiezen voor offline en gaan graag even weg uit de digitale wereld, dit is te zien aan de stijgende verkoopcijfers van bijvoorbeeld bordspellen.

Voor je contentstrategie betekent dit vooral: zet de offlineverbinding in met mensen die je wil bereiken. Zorg ook dat deze mensen elkaar kunnen treffen en dat er interactie mogelijk is. Alleen zenden wordt niet langer geaccepteerd. Mensen vinden elkaar interessanter dan een toespraak. In 2020 zullen we in design overal de gevolgen zien dat digitaal ondergronds gaat. De grootste designtrend? De terugkeer naar mindfullness en focus. Niet voor niks dat de trendanalisten ‘PANTONE 19-4052 Classic Blue’ tot de kleur van 2020 hebben benoemd. Deze kleur is rustig,

bescheiden en serieus.

www.pantone.com

Trend nummer 6: Team #Human en de newsroom.

Het nieuwe werken is dood. Veel HR-mensen weten dit nog niet, maar hun personeel inmiddels wel. Ze zitten thuis met een burn-out, hebben last van eenzaamheid of twijfelen aan hun baankeuze. Het kan ook dat ze in shared spaces gaan zitten om de omgang met anderen op te zoeken en niet in een totaal isolement te geraken.

Dit gaat niet alleen over de gevoelens van mensen, maar ook over het effectief samenwerken. In 2019 zagen we al het fenomeen van de newsroom oprukken. Dit zal zich in 2020 verder ontwikkelen. Het enige effectieve contentmarketingmodel van 2020 is de newsroom. De resultaten zijn beter, de mensen gelukkiger en de kosten zijn zeker niet hoger. Het is een omnichannel-marketing waarin het team en de publieksgroepen centraal staan, niet de kanalen en de techniek.

Vraag je je nu af wat een newsroom is? De newsroom is het fysiek bijeenbrengen van contentprofessionals van alle communicatieafdelingen: social media, website, woordvoering, magazine, data-analisten etc. Fysiek betekent je eigen bureau en je eigen stoel. Letterlijk gezegd; je eigen plek in de wereld. Binnen de newsroom ontwikkelen we specialismen die vooral naar inhoud uitsplitsen. In plaats van het dominante kanaal-specialisme zien we nu een verschuiving naar een inhoudelijke team-organisatie.

Je bereikt mensen door iets van de mensen te snappen, niet door de kanalen te snappen. Denk eerst na over de content en ga dan pas de kanalen uitkiezen.

Trend 7: Het einde van de influencer.

Het vertrouwen van mensen in social media daalt nog steeds. Deze trend gaat verder en de digitale influencers worden ook steeds minder vertrouwd. Wil je een goed publiek bereiken met de inzet van influencers? Dan zal je dieper moeten graven. Alleen influencers die in het echte leven een plaats hebben veroverd, zijn nog succesvol op social media. Dat betekent; de mensen die hun autoriteit hebben opgebouwd in de traditionele media doen er nog toe.

Trend 8: Het bedrijf als vriend en partner.

Vertrouwen is een doorslaggevende factor geworden of we wel of niet in zee gaan met een bepaald merk of bedrijf. Vertrouwen is de dealbreaker of iemand wel of niet mee wil gaan in jouw organisatie. Het vertrouwen moet zichtbaar maar ook voelbaar worden. Dit kun je laten zien doordat je oog hebt voor mensen en begrijpt wat er aan de hand is in de levens van je publieksgroepen. Ook wat er gaande is in hun wereld, buiten jouw product om. Het gaat niet alleen over of het product doet wat het belooft, maar over veel meer.

De meeste merken falen in het behalen en vasthouden van de status van vertrouwen, logisch: ze gebruiken de mindset van de traditionele marketeer en de campagne-technieken van marketing uit het verleden. In een succesvolle contentstrategie is het dus niet langer de customer journey, maar iets wat aan de rand ligt: wat is de impact van het merk op de wereld van je klant? Los van product of dienst, maar de wereld als plaats? Het antwoord op die vraag is bepalender voor jouw succes dan al het andere.

Contact us!

Wil jij met je merk interactie, naamsbekendheid en exposure genereren en ben je nieuwsgierig geworden naar meer mogelijkheden? Via ons label Creative Agency kunnen wij een passend concept creëren op basis van de nieuwste trends, speciaal voor jouw merk, product of dienst. Kom in contact en stuur ons een mail via seeyou@superminds.nl of bel ons op 073 658 00 90.

No Comments

Leave a Reply