fbpx
Search
TOP
De 10 top trends grafische vormgeving in 2019 | SUPERMINDS
15163
post-template-default,single,single-post,postid-15163,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,awake-ver-1.1,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-slide-from-left,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

De 10 top trends grafische vormgeving in 2019

SUPERMINDS / Uncategorized  / De 10 top trends grafische vormgeving in 2019

De 10 top trends grafische vormgeving in 2019

In deze blog lees je alles over de trends op het gebied van Grafische Vormgeving en waarmee je de wow-factor creëert voor je corporate identity die aansluit bij je doelgroep anno 2019. We hebben ze even voor je op een rijtje gezet:

1. Creatieve lay-outs gaan terrein winnen

In 2019 ga je websites tegenkomen waar niet alles op de plek zal staan waar je deze zal verwachten. Asymmetrie zal meer de boventoon gaan voeren in website ontwerpen en de oude patronen waarin ontwerpers jaren hebben gewerkt zal worden doorbroken. Waar we eerst de uiterst rechtse hoek van de vensters vermeden omdat deze vol stonden met rommelige advertenties, anticiperen we hier nu juist op, omdat dit nu niet meer het geval is. De deur naar innovatie, creativiteit en design is hierdoor geopend.

2. Opvallende kleurovergangen en – verlopen worden mainstream

Terug van weggeweest: de uitbundige kleurenwaaier mag weer gebruikt worden in ontwerpen! Dankzij onder meer de enorme vooruitgang in de ontwikkeling van displays is het mogelijk om moeiteloos gebruik te maken van kleurovergangen en verlopen. Ze zullen nu meer dan ooit tot de verbeelding kunnen spreken en een beleving overbrengen bij de consument. Wil je dus echt de wow-factor bij de consument teweegbrengen? Overweeg dan eens deze trend van het jaar!

3. Originaliteit wint nog steeds: handgetekende teksten blijven populair!

Handgetekende ontwerpen winnen het vaak nog steeds van de digitale. Illustraties worden daarnaast ook steeds populairder door de nieuwste innovatieve tools zoals de digitale- en stylus pennen die je kunt gebruiken op touchscreen laptops- en tablets. Daarnaast slagen handgetekende teksten en logo’s er eigenlijk altijd in om de aandacht te trekken. Eigenschappen als originaliteit, innovatie en intimiteit zitten vaak in het handgeschreven design verweven. Mocht je dit als een van je kernwaarden hebben dan adviseren we om een handgeschreven logo te laten ontwerpen of een handgeschreven lettertype te gebruiken!

4. Open composities: het eind van frames

Nog niet zo lang geleden zetten ontwerpers altijd frames op alles om het gevoel van een afgewerkt geheel te krijgen. De laatste tijd is er een tendens geweest voor open, luchtige ontwerpen die slechts een deel van het hele “plaatje” lijken te tonen. In 2019 verwachten we daarom van ontwerpers dat ze de frames volledig zullen afschaffen en zullen verrassen met open, luchtige ontwerpen. Op websites is het maken van een “eindeloos” ontwerp uiteraard makkelijker, maar het is ook al mogelijk bij printontwerpen zoals in onderstaand voorbeeld is te zien. Deze vorm van vormgeving zit vol karakter, interactie en het verlengen van een ervaring.

5. 3D: het vangen van een nieuwe generatie

3D heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een vrij stabiele en aanhoudende trend. Dus, zullen we er zeker nog veel van gaan zien in 2019. Gelukkig voor ons allemaal evolueren technologieën razendsnel waardoor grafische ontwerpers geweldige meesterwerken kunnen maken die ervoor zorgen dat de kijker bijna in het ontwerp kan kijken. Ontwerpers zullen stukken maken die ons herinneren aan de echte wereld en tegelijkertijd ook meenemen naar alternatieve universums of zelfs naar de toekomst. De mogelijkheden die deze trend biedt zijn echt oneindig. Dus 3D trend, floreren maar! We can’t wait!

6. No-gravity: vliegende & zwevende elementen

We hebben misschien de vliegende auto nog niet in real-life gezien, maar het tijdperk van vliegende elementen in grafisch ontwerp is zeker gekomen. Het idee van ontwerpen die bewegen en zich gedragen alsof ze zich in een niet-gravitaire omgeving bevinden, geeft het algemene gevoel van vrijheid weer. Ontworpen met een open samenstelling in gedachten, versterken deze elementen het belangrijkste concept van een venster naar een nieuwe wereld, omdat ze in en uit het scherm lijken te zweven. Futuristic.

7. Levendige kleuren rechtstreeks naar dromenland!

Dromerige kleurovergangen en levendige kleuren blijven trendy in 2019. Het gebruik van futuristische kleuren betoveren de out-of-this-world ontwerpen en creaties. Daarnaast bieden de kleuren veel ruimte voor de verbeelding van de ontwerper. Daarom combineren veel grafische ontwerpers 3D-visuele technieken in combinatie met trendy levendige kleurovergangen om krachtige statements neer te kunnen zetten.

8. Metallic effect, because Gold never goes old

We zullen steeds meer metalen elementen gaan zien in zowel nieuwe als bestaande ontwerpen. Vooral waar het gaat om 3D-ontwerpen brengen gouden en andere metalen elementen de compositie naar een hoger niveau, waardoor het er duurder en exclusiever uit gaat zien. Het gevoel van luxe en exclusiviteit zal steeds meer ontstaan. De klassieke combinatie blijft ondanks deze nieuwe ontwikkelingen, metallic op zwart en wit. Toch zullen we ook veel goud op kleurrijke packaging gaan zien in 2019.

9. Fluid & liquid effect: let it flow!

Een van de wat meer gewaagdere trends in de grafische vormgeving van 2019! Het oppervlak van water dat is vertaald in grafisch design. Veel visuele ontwerpen zullen hier gebruik van gaan maken. Of het nu water, olie of een andere vloeibare substantie is, deze trend inspireert veel van de hedendaagse ontwerpen en we verwachten dat dit de komende jaren ook nog aan gaat houden. Vooral in webdesign maakt deze stijl de algehele look meer denkbeeldig en mystiek.

10. Simplicity en functionaliteit

Er is al een aantal jaren een brede trend naar eenvoud in ontwerp en deze trend zit nog steeds in de lift! Omdat we steeds meer van ons leven online invullen op apps en websites lijkt dit ook alleen maar meer te versnellen. Overzicht binnen de ontwerpesthetiek blijft belangrijk en het is logisch dat veel bedrijven dit dus ook in hun gehele branding willen weerspiegelen. Ook nemen steeds meer bedrijven het ‘kleine sans-serif’-model over met een reductionistisch eenkleurig symbool in de buurt. Het is dus ook vaak zo dat we vrijwel dezelfde typografie zien die door iedereen wordt gebruikt. Van BT tot de Premier League, tot Airbnb, tot Spotify, tot Uber, till you name it.. We vragen ons wel af hoe lang dit corporate me-too-ism zo zal doorgaan. Tip: blijf onderscheidend ondanks dat je wellicht voor simplicity en/of functionaliteit wilt gaan.

We hopen dat je enthousiast bent geworden van de design trends op het gebied van grafische vormgeving! Mocht je zelf toe zijn aan een rebranding of simpelweg een nieuw website- of logo design. Pak dan gewoon even de telefoon en bel naar 073 658 0090 of stuur een mailtje naar seeyou@superminds.nl.

Kun je geen genoeg krijgen van deze grafische trends? Neem dan ook eens een kijkje op: https://digitalsynopsis.com/design/digital-graphic-design-trends-2019/.

No Comments

Leave a Reply