Search
TOP
De 6 grootste marketingtrends voor 2018! | SUPERMINDS
13585
post-template-default,single,single-post,postid-13585,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,awake-ver-1.1,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-slide-from-left,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

De 6 grootste marketingtrends voor 2018!

De 6 grootste marketingtrends voor 2018!

Een goede marketingstrategie kan een bedrijf vele kansen bieden. Het maakt je bedrijf sterker, trekt nieuwe klanten, behoudt huidige klanten en geeft je de mogelijkheid om vooruitgang te boeken op je concurrenten.
Maar met een continu veranderende shift wat er belangrijk is op het gebied van marketing kan het moeilijk zijn om door de bomen het bos te zien. Daarom helpen we je op weg met behulp van een aantal van de belangrijkste marketingtrends in 2018.

1. Video

Video heeft het afgelopen jaar al een enorme rol gespeeld op marketinggebied en dit neemt ook in 2018 enorm toe. Verwacht wordt dat in 2019 zelfs 80% van al het internetverkeer uit video bestaat. Het format van een boeiende video biedt bedrijven de mogelijkheid om hun content sneller te verspreiden en op deze manier verkoopcijfers te verbeteren. Vele klanten hebben aangegeven liever een korte video te kijken dan aandacht te besteden aan andere vormen van marketing. Ongeveer 53% heeft daarom ook aangegeven meer video content te willen zien van marketing bedrijven.

Het maakt voor videomarketing niet uit of je kiest voor marketing op YouTube, Facebook, Instagram of Snapchat. Als je er als bedrijf maar voor zorgt dat je regelmatig iets doet met het creëren van video content op een van deze platformen. Want dat de aantrekkingskracht van video enorm toeneemt wordt door de cijfers bewezen. Een bedrijf als Facebook genereert gemiddeld 8 miljard video views per dag en YouTube geeft aan dat het kijken van video’s via mobiele telefoon elk jaar met 100% stijgt. Qua format kan je het zo gek maken als je wilt! Van korte video’s tot livestreams tot 360 video’s, in het komende jaar zullen we alles aan bod zien komen!

mobilification

2. Mobilification

Het creëren van een mobiel vriendelijke website en het maken van content voor mobiele platforms is enorm belangrijk geworden in de laatste jaren. Met name in 2017 hebben we de behoefte hiervoor gezien. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat 80% van alle internetgebruikers een smartphone heeft en gemiddeld 69% van alle tijd die mensen aan alle media besteden op hun smartphone doorbrengen. Facebook haalt bijvoorbeeld 86% van hun omzet uit de mobiele markt en vele gebruikers van het platform gebruiken het alleen nog maar op hun mobiel.

Echter laten veel bedrijven de mobilification van hun bedrijf alsnog vaak liggen. Erg zonde, want verwachtingen zijn dat online content marketing in 2019 een miljarden industrie zal zijn. Zorg er dus voor dat dit in 2018 een topprioriteit wordt binnen je marketingplan en investeer nu in een nieuwe strategie of verbeter je huidige strategie!

reviews

3. Reviews

Het lezen van reviews klinkt misschien een beetje ouderwets maar onderzoek heeft uitgewezen dat bijna de helft van de mensen die regelmatig reviews leest onder de vijftig is. Deze groep leest vaak eerst een review voordat ze besluiten om een product of dienst te kopen. Volgens BrightLocal leest 92% van alle internetgebruikers nu reviews en willen in totaal 69% van de online kopers meer product reviews zien. Beslissingen om een product of dienst te kopen worden uiteindelijk door 40% van de kopers gemaakt op basis van maar een tot drie meningen.

Ontzettend belangrijk dus om meer aandacht aan je reviews te besteden! Maak een sterk plan voor je bedrijf om te zorgen dat je klanten zoveel mogelijk reviews achterlaten.

retentie

4. Retentie

Retentie is een marketingstrategie gericht op het behouden van langdurige relaties met klanten. Als bedrijf wil je natuurlijk dat klanten trouw blijven en herhaaldelijk jouw product afnemen. Retentie wordt daarom ook gezien als een essentiële groeimotor voor een bedrijf. Maar het binden van klanten aan je bedrijf gebeurt natuurlijk niet over een nacht ijs. Je zult hier een duidelijke strategie voor moeten implementeren.

In 2017 hebben diverse bedrijven al laten zien hoe belangrijk het is om aandacht te besteden aan retentie. Amazon Prime is hier een zeer goed voorbeeld van. Een initiatief van Amazon waarbij klanten tegen een bepaald maandelijks of jaarlijks tarief extra privileges krijgen. Het heeft ervoor gezorgd dat Amazon er veel nieuwe klanten bij heeft gekregen en dat veel van de huidige klanten blijven. In Amerika is in 2017 bijna 64% van alle huishoudens lid van Amazon Prime. Het bedrijf Bol.com is recentelijk gestart met eenzelfde soort initiatief binnen Nederland. In 2018 zullen we steeds vaker zien hoe belangrijk terugkerende klanten zijn voor een bedrijf om te blijven concurreren in de huidige maatschappij.

5. Voice Search

Voice search is een ontwikkeling die steeds populairder aan het worden is en een enorme groei ervaart. Bekende voorbeelden zijn Google Home en Alexa van Amazon. Het analyse bedrijf ComScore voorspelt dat tegen 2020 ongeveer de helft van alle online zoekopdrachten via dit medium gedaan zullen worden. Deze stijging is nu al te zien want ongeveer 20% van alle mobiele zoekopdrachten via Google werden in 2017 doormiddel van voice search gedaan.

Het klinkt misschien nu nog erg ver weg, maar het zal enorm interessant worden op marketinggebied. Het biedt enorm veel kansen om te adverteren. Verwachting is dat tegen 2019 de voice search markt een miljoenen industrie zal zijn. Daarnaast zijn bedrijven als Google en Amazon nu al hard aan het werk om ervoor te zorgen dat men straks kan bestellen via voice search. Het zal zeer interessant worden om te zien waar deze ontwikkeling naartoe gaat en wat men er verder op marketinggebied mee kan doen.

social-media-influencers

6. Social Media Influencers

Het gebruik van influencers op social media is een ontwikkeling die zich in de afgelopen jaren definitief in marketing gevestigd heeft. Er zijn in totaal 3 soorten social media influencer. We hebben de celebrity influencer zoals Selena Gomez, de macro influencer zoals Zoella en de micro influencer die op social media platforms rond de 100.000 tot 200.000 volgers heeft.

Het gebruik van influencers heeft zich bewezen door de enorme verkoopcijfers en de toenemende populariteit van de desbetreffende influencers. Vooral onder millennials is de kracht van de influencer enorm groot. Ongeveer 70% van alle millennial klanten geeft aan zijn of haar aankopen te laten beïnvloeden door de aanbevelingen van gelijkgestemden of influencers.

Ook in 2018 zullen bedrijven social media influencers onderdeel maken van hun marketing. Hierbij zullen we zien dat bedrijven op zoek zijn naar het opbouwen van langdurige relaties met social media influencers. Als de kracht van een influencer namelijk is bewezen dan is het van groot belang om deze influencer en zijn of haar trouwe volgers bij het bedrijf te houden. Ook authenticiteit zal een steeds grotere rol gaan spelen. Potentiele afnemers van een bedrijf moeten het gevoel hebben dat de influencer past bij het bedrijf en het product wat er verkocht wordt. Qua invloed is Facebook het meest invloedrijke social media platform. Klanten geven aan dat 19% van hun aankopen zijn beïnvloed door Facebook posts. YouTube is opeenvolgend het meest invloedrijke social media platform. Van alle micro-influencers ziet 59% Instagram als het meest effectieve social media platform

No Comments

Leave a Reply