fbpx
Search
TOP

Blog

SUPERMINDS / Uncategorized  / Dé 7 redenen om MVO en generatie-marketing toe te passen!

Dé 7 redenen om MVO en generatie-marketing toe te passen!

We communiceren nog steeds te weinig over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Maar waarom? Uit onderzoek blijkt dat met name Nederlandse bedrijven hier huiverig voor zijn. Dit is niet het enige waar veel Nederlandse bedrijven huiverig voor zijn. Want ook wordt er te weinig aan generatie-marketing gedaan. Ouderen worden namelijk steeds jonger en je kunt hier als bedrijf zeer zeker een unieke waardepropositie voor een product of service mee claimen! Dus, MVO en generatie-marketing, zeven redenen waarom jij hier wat mee zou moeten doen!

1. Staying in control

Als je zelf naar buiten treedt over je MVO-activiteiten voorkom je sneller dat de pers hier iets anders van vindt. Door deze pro-actieve en transparante manier van communiceren zullen consumenten je bedrijf dan ook meer pluspunten geven. We raden daarom ook sterk aan om je merk te vermenselijken en deels leeftijdsloos te maken. Zo bereik je een groter afzetgebied en blijf je met name ook in de toekomst relevant voor de vergrijzing. Want ook binnen die generatie valt er nog genoeg te segmenteren.

2. Creëer een positief effect

Onderzoek heeft uitgewezen dat vijftigplussers vanaf hun vijftigste het gevoel hebben dat de tweede helft gaat beginnen. Mensen voelen zich met name meer ontspannen en vrijer dan voor hun vijftigste. Consumenten waarderen het verantwoorde gedrag van bedrijven dan ook en houden van een soort kwetsbaarheid, die ze ook in zichzelf terug zien. Het positieve effect wat verantwoord gedrag in combinatie met eerlijkheid teweeg brengt helpt daarnaast de kritische consument ook om heel gericht vragen en eisen te stellen. Kernwaarden waar met name op in gespeeld kan worden zijn leren, werken, spelen en rust.

3. Verhoog het bewustzijn onder consumenten

Minder dan de helft van de Nederlandse consumenten kan een voorbeeld noemen van een bedrijf dat echt actief is in duurzaamheid of MVO. Dit duurzame imago wordt vaak gebaseerd op een algemeen gevoel in plaats van feitelijke kennis. Het is daarom juist een taak die is weggelegd voor bedrijven om de consument meer bewust te maken van de activiteiten op het gebied van MVO. Verantwoorde producten en diensten zijn ook voor de volgende generatie belangrijk. Met name de oudere generatie voelt vanuit oerinstinct de drang om te zorgen. Inspelen op aspecten als voldoening halen uit kleine dingen en eigen regie op dagelijkse basis zijn dan ook potentiele touchpoints.

4. Maak het authentiek en tastbaar voor een hogere aankoopintentie

MVO is een complex onderwerp, ondanks dat er een steeds grotere groep mensen rekening houdt met verantwoord gedrag van bedrijven in haar aankoopbeslissingen. Zijn CO2-uitstoot en opwarming van de aarde gewoonweg te grote en te ingewikkelde problemen voor een individu. Als bedrijf kan je wel aan de consument laten zien hoe zij efficiënt met energie kunnen omgaan of hoe ze voedselverspilling tegen kunnen gaan. Maar vervolgens is het alsnog aan de consument om daadwerkelijk bewuste keuzes te maken. Aan bedrijven de taak om de consument niet te overladen met lastig te begrijpen informatie, maar relevante en concrete oplossingen aan te bieden. Daarbij is het belangrijk om authentiek te zijn als bedrijf om ontmaskering en een slecht imago te voorkomen.

5. Wees consistent voor een interne en externe profilering

De maatschappelijke betekenis moet overal in terug te vinden zijn en de duurzaamheidsmissie moet samenvallen met de missie van het bedrijf. Extern is het qua communicatie daarom belangrijk om niet met alle winden mee te waaien, maar consistent het MVO-beleid te blijven uitdragen. Essentiële speerpunten zijn interne samenwerking, eenduidigheid en ontmoeting. Iets dat je tegenwoordig veel ziet is dan ook profilering op de markt door interne waarden extern te communiceren. Hierdoor ontstaat er ook sneller tweerichtingsverkeer doormiddel van dialogen via onder meer social media. Hou het dus niet bij rapporten, nieuwsbrieven of een webpagina voor stakeholders. Maar draag juist bij aan de eigen geloofwaardigheid van je bedrijf door transparant te zijn zoals Tony Chocolonely op Twitter.

6. Hou het bij eenvoud voor waarde creatie bij de consument

Vaak ben je als bedrijf alleen maar bezig met innoveren en tempo maken. Veel senioren zijn niet gewend keuzes te maken. De marketing consequentie is dan ook dat de oudere consument er niet op zit te wachten als een merk hun ene product probeert te verkopen. Maar juist wel als de marketeer helpt in zoek- en beslissingsprocessen. Eenvoud is daarom key voor geloofwaardigheid. Hoe meer positieve media-aandacht je vervolgens genereert met deze eenvoud, hoe meer je mond-tot-mond reclame aanmoedigt onder consumenten.

7. Sluit je aan bij een onafhankelijke partij voor emotionele satisfactie

Het overgrote deel van de ouderen zit beter in hun vel als ze deel uitmaken van een gemeenschap en hier iets voor kunnen doen. Hiermee maakt een materialistische kijk op het leven plaats voor bezinning. Naarmate de resterende levensduur vervolgens korter wordt, kiezen mensen meer voor doelen die direct emotioneel bevredigend zijn. Het voordeel moet gelijk ervaren kunnen worden bij een aankoopbeslissing. Sluit daarom bewust samenwerkingen met onafhankelijke partners. Niet alleen verhoogt dit de geloofwaardigheid van het MVO-beleid, maar vermindert het ook tegelijkertijd het scepticisme. Een voorbeeld hiervan is het fair trade.

Kortom

Wees niet bang om te communiceren en aan de slag te gaan met generatie-marketing. Communiceer transparant, eerlijk en laat de consument meegaan in jouw duurzame journey. Wat ga jij morgen anders doen? Weet je niet waar je moet beginnen? Graag denken we met je mee over je huidige of toekomstige in- en/of externe profilering. Stuur vrijblijvend een mailtje naar seeyou@superminds.nl of bel naar 073 658 00 90.We verbazen je graag met onze creatieve concepten, social media mirakels en out of the box best sellers!

No Comments

Leave a Reply