Search
TOP
De 8 Beste Social Media Trends van 2018! | SUPERMINDS
13981
post-template-default,single,single-post,postid-13981,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,awake-ver-1.1,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-slide-from-left,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

De 8 Beste Social Media Trends van 2018!

De 8 Beste Social Media Trends van 2018!

In de afgelopen jaren heeft het platform van social media een ongekende groei doorgemaakt. Het blijft een van de beste manieren om als bedrijf je doelgroep te bereiken en het is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven.

Wereldwijd zijn er nu bijna 2,5 miljard gebruikers. De voorspellingen zijn dat dit de komende jaren alleen maar blijft groeien. Men verwacht dat er over 2 jaar meer dan 3 miljard social mediagebruikers zijn – een ongekende hoeveelheid! Met deze groei is er natuurlijk ook een continue stroom van nieuwe social media trends. Wij zetten de meest opvallende trends voor het komende jaar even voor je op een rijtje!

1. Storytelling through Stories

Een feature die sinds enige tijd beschikbaar is op diverse grote social media platforms. Het gaat hierbij om het maken van korte filmpjes van een paar seconden of het posten van foto’s die tijdelijk beschikbaar zijn. Het duurde even voordat het aansloeg maar het is nu een van de meest populaire manieren geworden om online content te delen vanwege het authentieke karakter van de functie. Volgens Motivaction vallen vooral millennials voor unieke en eerlijke verhalen.

Van alle diverse platforms doen vooral de stories op Instagram het erg goed. De dagelijkse kijkers van deze insta-stories halen het aantal snapchat kijkers in, de applicatie die de hele stories trend gestart is. De dagelijkse actieve gebruikers van Instagram zijn er ongeveer 200 miljoen in vergelijking met 161 dagelijkse actieve gebruikers op Snapchat.

Men post vooral veel individuele stories maar ook steeds meer bedrijven kiezen ervoor om van storytelling gebruik te maken. Het is namelijk een snelle en makkelijke manier van reclame. Snapchat biedt daarom zijn gebruikers nu een nieuwe analyse functie aan. Zo is het voor bedrijven makkelijker om te zien hoe goed hun stories het doen en wie ze bekijkt. Deze gegevens zullen verdeeld worden in wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse rapporten. Ook zal de applicatie het dagelijkse bereik van een account, cijfers over interactie en demografische informatie delen. Voor een bedrijf is het dit erg interessante informatie. Instagram stories is voor de marketing van bedrijven nu al helemaal interessant geworden nu je een link kan toevoegen in je story die een gebruiker met een swipe omhoog gelijk naar een webpagina brengt.

 

superminds-blog-staying-mobile

2. Staying Mobile

Het is niet te ontkennen dat we helemaal vastgelijmd zitten aan onze telefoons. In Nederland brengen we per dag gemiddeld 5 uur per dag op het internet door. Onderzoek heeft uitgewezen dat we onze telefoon zelfs niet kunnen loslaten wanneer we televisie aan het kijken zijn. Ons gebruik van internet op onze smartphone is in 2017 dan ook gestegen tot 76%.

Social media heeft altijd al een groot onderdeel uitgemaakt van ons telefoon gebruik. Dit blijkt maar weer wanneer bekend is dat het grootste deel van alle social media gebruikers zijn of haar social media gebruikt via applicaties op de smartphone. Dit is ook terug te zien in de top 10 van applicaties met meeste gebruikers en downloads. Bij beide lijsten staan applicaties van Facebook erg hoog in de lijst en bevatten beide lijsten een groot aantal sociale platformen. Voor veel bedrijven verhoogt dit het belang van creatie voor mobiel vriendelijke content.

 

superminds-blog-online-contact

3. Online contact met klanten

Social media neemt een steeds grotere en belangrijke rol in bij bedrijven. Het is zowel voor marketing als voor klantencontact zeer interessant. We zien dit terug in het feit dat het steeds vaker de gewenste manier begint te worden om een connectie met de klanten te maken. Deze persoonlijke interactie met klanten heeft een grote kans om te leiden tot loyaliteit.

Het heeft ervoor gezorgd dat de customer service van bedrijven helemaal is omgegooid. Dit was vroeger vooral een privé contact tussen de klant en het bedrijf. Veel bedrijven kiezen er echter steeds vaker voor om een groot deel van customer service via social media en social messaging te laten verlopen. Voorspelt wordt dat tegen 2020 ongeveer 90% van de bedrijven dit zal doen. Deze manier van communiceren werkt duidelijk beide richtingen op. Ook klanten kiezen voor social media of messaging om op deze manier bedrijven vragen te stellen, aankopen te doen, feedback te geven of afspraken te maken. Een tweet of berichtje heeft bij 33% van de consumenten de voorkeur boven een telefoontje naar klantenservice. Voor bedrijven is het zeker goed om te onthouden dat wanneer de klantenservice via social media goed is, de helft van de consumenten deze positieve ervaring aan bekenden verteld. Goede klantenservice kan een bedrijf dus gratis reclame opleveren!

superminds-blog-chatbots-v1

4. Chatbots

Voor veel mensen was de aantrekkingskracht van (customizable) chatbots op social media niet erg groot in het begin. Maar men is langzaam gaan warmlopen voor het idee. Dit is onder andere te zien aan de toename van chatbots bij bedrijven. Veel bedrijven maken hier nu gebruik van of ze zijn zeker van plan het binnenkort te implementeren. Onder andere bedrijven zoals Facebook Messenger, WeChat, Slack, Viber en iMessage maken gebruik van chatbots. Deze kunnen ingezet worden voor diverse doelen zoals marketing, betalingen en customer service. Ongeveer 35% van de consumenten geeft aan meer bedrijven te willen zien die gebruik maken van chatbots en 87% van Amerikaanse marketeers verwacht dat tegen 2021 chat bots een sleutelrol zullen gaan spelen bij bedrijven.

superminds-livestreams

5. Live streams

Een fenomeen wat in 2017 een ware groei heeft mee gemaakt. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat steeds meer mensen continu onderweg zijn, het een uitdagend medium is en het is voor vele makkelijk om tijdens een livestream te multi-tasken.

Livestreams zijn voor marketing zeer interessant als je naar de cijfers kijkt. Ongeveer 80% van de klanten geeft aan liever een livestream dan een blog te lezen en 82% procent heeft voorkeur voor een live video van een merk in plaats van een post op social media. Het is daarnaast ook makkelijker geworden om een livestream te houden. We hebben steeds geavanceerdere telefoons en de bijbehorende software van deze telefoons kan ook steeds meer aan. Dit biedt de mogelijkheid om overal een livestream te houden. Ook ondersteunen vele platforms nu de optie om een livestream te houden.

6. Augmented reality

Augmented reality is een technologie waarbij er informatie aan de werkelijkheid toegevoegd wordt. Je kan het zien als een verbinding tussen de werkelijkheid en de virtuele wereld. Om deze toegevoegde inhoud te zien heb je wel technische hulpmiddelen zoals een mobiele telefoon nodig.

Het meest bekende voorbeeld van augmented reality is toch wel de Google Glass uit 2013. Helaas was toch echt niet het product waar het bedrijf op hoopte en wordt het door vele beschouwd als een grote flop.

Op kleinere schaal hebben we augmentend reality in de afgelopen jaren terug gezien in de creatie van online filters voor foto’s zoals op Snapchat en Instagram. Ook bedrijven als Ikea en Albert Heijn tonen interesse in deze technologie. Bij Albert Heijn kon je dinosaurus plaatjes sparen en deze met behulp van een smartphone in 3D tot leven laten komen. Ikea bood met behulp van de Ikea Place applicatie consumenten de mogelijkheid om producten uit de catalogus in de woning te plaatsen.

De flop van Google Glass heeft er dus niet voor gezorgd dat de interesse in augmented reality er minder op geworden is. Integendeel, bedrijven zijn hard aan het concurreren om als eerste een succesvolle augmented reality applicatie op de markt te brengen.

De laatste start is er al door onder andere de nieuwe set van augmented reality tools die de AR studio van Facebook heeft ontwikkeld voor Facebook Messenger. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om 3D objecten in foto’s en video’s te plaatsen. Op deze manier wil Facebook de applicatie interactiever en speelser maken. Het is interessant om te zien waar bedrijven als Google, Facebook en Snapchat verder mee gaan komen. De markt lijkt er klaar voor en als het dit keer aan slaat dan is social media een van de populairste applicaties worden om augmented reality verder in te verwerken.

superminds-blog-privacy

7. Privacy

Met alle nieuwe trends en mogelijkheden op het gebied van social media wil men het liefst toch ook een stukje privacy behouden. Voor veel mensen is het zeer belangrijk geworden dat hun gegevens niet worden doorverkocht door applicaties. Dit is voor vele een manier geworden om toch een beetje mysterie in hun leven te houden. De toename en populariteit van applicaties die hiermee helpen en dit prioriteit maken zal daarom gegarandeerd toenemen.

 

superminds-blog-gamification

8. Gamification

Met gamification wordt het proces bedoeld wanneer je iets neemt wat al bestaat – een website of een applicatie – en je verwerkt er bepaalde game elementen en principes in. Dit gebeurt vaak om participatie, betrokkenheid en loyaliteit bij de klant te bevorderen.

Een voorbeeld van gamification is bijvoorbeeld wanneer een bedrijf een code verstopt in hun webshop en klanten diverse categorieën en items moeten doorbladeren om deze code te kunnen bemachtigen. Verwacht wordt dat dit zich heel snel verder zal gaan uitbreiden richting social media en we een app zullen zien die op een simpele manier social media en gaming probeert te combineren. Vele social media gebruikers waarderen de interactie die ze online hebben met elkaar en de gameficiation van social media geeft het net dit beetje extra!

No Comments

Leave a Reply