fbpx
TOP

Blog

SUPERMINDS / Leerzaam  / De 8 trends voor 2019 om je bedrijf een boost te geven op Instagram

De 8 trends voor 2019 om je bedrijf een boost te geven op Instagram

De eerste week van 2019 is alweer om en voordat je het weet staat de lente alweer voor de deur. Dat geeft de kriebels, zo ook online, want Instagram heeft vliegende sprongen gemaakt in 2018 die we heel graag met jullie willen delen. Business wise zou het ook verstandig zijn om op dit platform een enorm bereik te gaan genereren. Zo zou je gebruik kunnen gaan maken van de shop functie. Je weet wel, dat je producten kunt taggen in afbeeldingen waardoor de consument de prijs kan zien maar ook gelijk door wordt gelinkt naar je website. Hoe dan ook, in 2019 gaan er nog veel meer veranderingen plaatsvinden. Als bedrijf kun je hier eigenlijk niet in achter blijven. Daarom vandaag, speciaal voor jou, alle ins and outs voor 2019!

1. AR-filters

Twee begrippen die nogal futuristisch klinken: Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR), grote thema’s op de Facebook F8 Conference. Toch gaat hier steeds meer de focus op liggen. Designers, influencers en bedrijven maken zelfs al gebruik van custom-made Instagram-filters. Dit kun je doen door middel van de AR-studio van Facebook, die lijkt op de Snapchat Lens Studio. Wellicht heb je dit al een keer voorbij zien komen. Want celebrities als Rihanna en Kylie Jenner hebben (uiteraard) al gebruik gemaakt van deze functie. Gezien de stijgende populariteit van Instagram (en Insta Stories) is het een must geworden om een onderscheidende filter te gebruiken als bedrijf. Waarom? Omdat Instagram-filters worden ontwikkeld om viral te gaan.

2. Influence it!

Allereerst pas op! Want er zijn veel ‘nep-influencers’ die hun volgers en likes kopen en eigenlijk helemaal geen groot bereik hebben. Check dus goed of een influencer daadwerkelijk loyale volgers heeft. Dit kun je doen door een simpele IPM-check te doen. Ligt de IPM (bij Instagram) hoger dan 20, dan zit je vaak al redelijk goed. Behalve dat het belangrijk is of de influencer daadwerkelijk impact heeft, is het ook goed om te kijken of de influencer echt goed aansluit bij jouw bedrijf. Check de feiten, spreek af in real life en spreek SMART doelstellingen af. Op deze manier kom je niet snel voor verrassingen te staan en haal je eruit wat je eruit wilt halen. Wil je nog dieper ingaan op de feiten? Dan kun je ook gebruik maken van de website HypeAuditor.com. Deze website toont belangrijke gegevens zoals de follower-flow. Het zou bijvoorbeeld niet relevant zijn voor jouw bedrijf als meer dan 500 volgers van een influencer uit China komen of juist wel. Dan is het misschien slim om nog even verder te zoeken. Good luck!

3. Instagram shopping

Het is nog niet door alle webshops geadopteerd: Instagram Shopping. Instagram timmert daarnaast wel hard aan de weg om deze functie steeds verder uit te rollen. Deze shop-ervaring is heel belangrijk om de consument zonder al te veel handelingen bij jouw producten terecht te laten komen. Juist omdat je op Instagram ­geen URL in de caption kunt plaatsen is het invoegen van een shopping-tag in de afbeelding een huge innovation. Heb jij een webshop? Wacht dan niet langer en start vandaag nog met het taggen van jouw producten doormiddel van Instagram Shopping.

4. Onderschat de micro-influencer niet

We hebben er wel eens over gesproken in andere blogs van ons: de micro-influencer. Sommige micro-influencers kunnen nog belangrijker zijn voor een (startend) bedrijf dan mega-influencers. Want ondanks het grote bereik van deze mega-influencers zijn de volgers vaak niet zo loyaal als die van een micro-influencer. Laat je dus niet te snel beïnvloeden en misleiden.
Voordat je een samenwerking aangaat met een influencer is het meest belangrijke misschien nog wel om te bedenken wat je echte doel is: echte sales of bereik. Micro-influencers met ongeveer 7.000 tot 10.000 volgers doen namelijk veel meer hun best om over te komen als beste vriend van hun volgers dan mega-influencers. Ze reageren op vragen en liken soms zelfs de foto’s van hun volgers. Hoe dan ook, bedenk goed hoe je over wilt komen, en kies dan pas je influencer die hierbij past.

5. Plan vooruit

Het is ook voor Instagram veel makkelijker geworden om content vooruit te plannen. Want met de komst van Auto Publish in 2018 en hiermee de geschikte online tool Later.com is het mogelijk om maar liefst gratis 30 posts per maand vooruit te plannen. Ook laat de software de beste plaatsingsmomenten zien (mits je al 50 posts hebt geplaatst), geeft hij je inzichten in de analytics en kun je handig op comments reageren. Dit alles zit ook nog eens in één handig overzicht waar je heel veel tijd mee kunt besparen.

6. Vertical video

Waar eerst altijd heel hard werd geroepen om niet verticaal te filmen is dit juist wél de bedoeling in 2019. Met de komst van onder andere Instagram TV is dit zo goed als voorbij. Ondanks dat vertical video nog in de kinderschoenen staat en veel Instagrammers en bedrijven nog niet helemaal weten hoe ze hiermee om moeten gaan, is het nu het moment om te leren hoe je hiermee om moet gaan. Deze nieuwe manier van content maken is namelijk belangrijk. Vooral ook met betrekking tot Instagram Stories Ads, hierover straks meer. Denk daarom groter in 2019, bedenk welk platform voor jou geschikt is. Is het Instagram? Kijk dan eens naar de apps InShot en Bolt. Deze apps geven je namelijk de mogelijkheid om in 16:9 te editen. Zeer geschikt voor Insta en supermakkelijk in gebruik.

7. Instagram Stories Ads

Content consumeren gaat tegenwoordig bijna sneller dan het licht en voor de gebruiker van Instagram is het helemaal makkelijk. Via Stories blijf je namelijk snel op de hoogte van wat je vrienden aan het doen zijn, waar je favo celeb’s uithangen en ook of je favoriete winkel al de nieuwe collectie binnen heeft. Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de story-kijkers niet eens doorheeft dat er om de 3 á 4 stories een advertentie verschijnt. Mede daarom is het dus van groot belang dat jouw story ads zo goed mogelijk passen binnen het segment van jouw doelgroep. Vergeet daarbij niet dat door FOMO (Fear Of Missing Out) gebruikers sowieso eerder geneigd zijn om Stories te bekijken dan tijd te nemen om door de feed te scrollen.

8. Vakantie, all day everyday

Je vraagt het je vast vaak af, Instagrammers met prachtige kiekjes en die hun hele leven op vakantie zijn, hoe “onstspannen” is dat leven? Toch werkt het als de brandweer en worden de foto’s veel gezien en veelvuldig geliked. Zo gek is het dus niet dat grote merken als Garnier, Malibu en Benefit ervoor kiezen om influencers mee te nemen naar een geweldige trip (voor niks).
Bedenk of deze influencers, eventueel fotografen of andere Grammers met prachtige kiekjes, mensen zijn waar jij eventueel mee wilt samenwerken. Waar jij jouw merk aan wilt verbinden en jezelf meer mee op de kaart wilt gaan zetten. Geef niet zomaar iets gratis weg zonder dat je iets echt goed doordacht hebt en het daadwerkelijk past bij de waarden van jouw bedrijf én jezelf.

Dus dat! Heel wat tips & tricks waarmee je jezelf en je bedrijf kunt gaan profileren op Instagram. Heb jij jouw social media strategie voor 2019 al goed in kaart gebracht? We helpen je graag met implementeren, meer memorabele momenten bedenken en het allerbeste te halen uit 2019! Plan daarom als eerste goede voornemen NU GRATIS een vrijblijvende creatieve marketing-brainstorm in. Ter kennismaking nemen we tevens een fles bubbels voor je mee. Wie weet leidt het tot een creatieve stap in de goede richting om van 2019 samen een knallend jaar te maken. Bel ons voor het maken van een geheel vrijblijvende afspraak op: 073-6580090 of stuur even een mailtje naar seeyou@superminds.nl

No Comments

Leave a Reply