fbpx
Search
TOP

Blog

SUPERMINDS / Uncategorized  / De absolute basisprincipes van online marketing
online strategie blog

De absolute basisprincipes van online marketing

Vaak ontbreekt het MKB-ondernemers aan een heldere online marketingstrategie. Ooit is de strategie wel gedocumenteerd, maar is het vervolgens daarbij gebleven. Door drukte, deadlines en inefficiënt werken wordt de uitvoering van deze strategie vaak belemmerd en niet volledig uitgevoerd. De resultaten vallen dan ook tegen en de ondernemer is ontevreden. Hoe maak je nou de juiste keuzes betreffende je online marketingstrategie en hoe committeer je je hier aan? In deze blog: de absolute basisprincipes van online marketing.

De basisprincipes

Als online marketeer heb je in de basis een grote verantwoording tegenover je online audience. Uiteraard wil je top of mind komen bij je doelgroep en een duidelijke breinpositie claimen. Je wilt dat zij je leren kennen en weten wat jouw product of dienst voor hen waardevol maakt. Je wilt de doelgroep boeien en leren welke problemen je oplost. Vanuit dit brein wil je vervolgens naar het hart, waar je de conversatie mee aan kunt gaan en waar de sympathie voor je bedrijf/merk kan groeien. Op deze manier boei je je doelgroep niet alleen, maar bindt ze ook. Tot slot wil je als het even kan zoveel mogelijk conversie. Dus: rendement uit je online kanalen!

Streef doelstellingen na en documenteer op de juiste manier

Het nastreven van de doelstellingen die in je plan zijn opgenomen zijn belangrijk om na te streven. Hierbij is offline evalueren en het maken van maandelijkse ROI’s ook van groot belang. Ten eerste monitor je als bedrijf hoe goed de strategie werkt en blijf je ten tweede nauw en persoonlijk betrokken bij je doelgroep. Strategie vraagt namelijk niet alleen maar om documentatie, maar vooral om de juiste vorm, zodat het interessant, relevant, begrijpelijk en uitvoerbaar is.

Een online marketingstrategie zou zo glashelder moeten zijn dat je hem meteen kunt benoemen. Zo niet, dan is de strategie eigenlijk doelloos, zielloos en heeft het geen functie.

Online marketing, een lastig verhaal

Door de toenemende digitalisering verschuift de vraag van reclame van offline veel meer naar online. Marketing- en communicatiebureaus schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Met name online advertentiebudgetten zorgen voor omzetgroei in de sector, naast de aantrekkende economie. Traditionele marketingbureaus hebben anno 2019 dan ook een grote taak om hun verdienmodellen op te lijnen en future proof te maken! Want veel ondernemers vinden online marketing voor hun bedrijf maar een lastig verhaal en besteden het maar al te graag uit.

3 tips wanneer je online marketing uitbesteedt:

Een aantal tips wanneer je kiest voor het uitbesteden van onder meer je social media, e-mail marketing, SEO of SEA:

  1. Weet wat je doelgroep drijft, beweegt, je werknemers gelukkig maakt en wat de onderneming waardevol maakt. Het gaat namelijk om het boeien en binden van je doelgroep en niet alleen over creatieve posts en structurele zichtbaarheid. Marketing moet als het hart van het bedrijf gezien worden en hierbij moet je ultra-dichtbij je doelgroep blijven. Om continuïteit te garanderen in de toekomst is dit echt stap 1!
  2. Het gaat niet alleen om uitbesteden maar vooral om aandacht besteden. Voor betrokkenheid, diepgang maar ook transparantie en persoonlijkheid online. Het verkopen van jouw product of dienst kun je alleen doen omdat er vraag naar is. Die vraag heb je, die waarde ook, anders besteed je het niet uit. Nu is het zaak om dit op de juiste specialistische manier te doen.
  3. Hou zélf grip op je online marketingstrategie. Niet alleen op het wat-niveau, maar ook zeker op het hoe en waarom. Zoek naar een bedrijf die het verlengstuk is van jouw bedrijf, niet alleen van je marketingafdeling, maar van je heartbeat. De conversatie met elkaar, voor elkaar en door elkaar. At all times.

Een karaktervol merk en een ijzersterke positionering

Wanneer je ervoor kiest om je (online) marketing uit te besteden bij SUPERMINDS helpen we graag om je bedrijf/merk zowel extern als intern te laten leven. We denken graag met je mee over een heldere merkstrategie en positionering zodat je voor een karaktervol merk kunt gaan. Sterke merken zijn namelijk niet alleen bekend, maar bezitten bovenal een eigen karakter. Ze hebben een purpose waardoor mensen zich ermee willen verbinden en kunnen identificeren.

 

No Comments

Leave a Reply