fbpx
TOP

Blog

SUPERMINDS / Creativity  / De laatste ins- en outs van Instagram tv (IGTV)

De laatste ins- en outs van Instagram tv (IGTV)

SUPERMINDS is bedreven in online marketing. Social media is hier vanzelfsprekend een groot onderdeel van. Daarom schrijven we vandaag een blog over Instagram tv (IGTV).

Het is nu bijna vijf maanden geleden sinds IGTV werd geïntroduceerd. Hierdoor konden gebruikers foto’s tot maximaal een uur uploaden. Er werd destijds gesuggereerd dat Facebook (als eigenaar van Instagram) hiermee de directe concurrentie aan zou gaan met Google, de eigenaar van YouTube. Maar hoe succesvol is de app nou eigenlijk?

Even een aantal feiten op een rijtje

  1. Een video op Instagram Stories mag maximaal 15 seconden lang zijn terwijl de video op IGTV tussen de 15 seconden en 60 minuten lang kan zijn.
  2. De video op IGTV blijft staan boven je feed, terwijl Instagram Stories na 24 uur verdwijnen; tenzij je ze bij hoogtepunten neerzet.
  3. Je kunt niet zelf in de app filmen; maar uiteraard wel met de normale camerafunctie op je telefoon, waarna je hem kunt uploaden.
  4. Het is de bedoeling dat je verticaal filmt. Wel even wennen wanneer je normaal alleen op YouTube post.
  5. Makkelijk liken, reageren en delen zoals je van Instagram kent. Ook de swipe-up functie is altijd beschikbaar binnen IGTV ongeacht je aantal volgers. In tegenstelling tot Stories, die pas beschikbaar is bij een bedrijfsprofiel en minimaal 10.000 volgers.

Een stijgende lijn in bekendheid en engagement

Influencers op Instagram reageerden enthousiast en snel op de release. Het platform wordt hier ook een stuk persoonlijker door; want je kunt namelijk snel een kijkje in de dagelijkse levens nemen van je favoriete influencers. Door Stories en de actieve comment-gedeeltes is de interactie met de volgers daarnaast ook nog eens groot. De bekendheid en engagement groeiden bij veel influencers dan ook vrij vlot.

IGTV spreekt de vlog generatie aan

Er zijn YouTubers die IGTV een stap terug in de tijd vinden vanwege het mobile first, verticale format. Toch zijn er ook influencers positief over de concurrentie met Youtube en de mate waarop Instagram hiermee inspeelt op de vlog generatie. Gekoppeld hieraan is ook dat IGTV momenteel nog geen advertenties heeft. Deze vorm van echtheid en puur zijn spreekt ook zeker deze huidige generatie aan. Keerzijde is echter wel dat IGTV voor velen niet de financiële voordelen oplevert die wel beoogd zijn. De vraag is dan ook hoe lang het zal duren voordat adverteren wél mogelijk wordt.

De strijd tussen Snapchat, IG(TV) en YouTube

Het verleden heeft ons geleerd om Instagram (en dan met name Facebook) niet te onderschatten. We hebben ook al gezien dat veel Snapchat gebruikers overgestapt zijn of ook Instagram Stories zijn gaan gebruiken. Zo heeft Instagram 300 miljoen dagelijkse actieve gebruikers en heeft het al in de eerste twee kwartalen van 2017 het aantal actieve gebruikers van Snapchat ingehaald. Of IGTV ook de strijd gaat winnen met YouTube kunnen we nog niet voorspellen. Voorlopig zit YouTube nog wel veilig betreffende influencers, maar de ontwikkelingen binnen IGTV zullen zich binnenkort snel gaan manifesteren. Maar tot die tijd, hoeven we de boksring nog niet op te zetten.

Zelf meer doen met IGTV? Influencers inzetten op social media om jouw bedrijf bij een juiste doelgroep aantrekkelijk te maken? Plannen met social media maar weet je niet hoe je het op de juiste manier in moet zetten? Schroom niet, pak de telefoon en geef ons even een belletje. Dan denken we graag met je mee of plannen vrijblijvend een afspraak in. Voor nu, tot volgende week maandag & rock this Monday!

No Comments

Leave a Reply