fbpx
TOP

Blog

SUPERMINDS / Marketing Tips  / De nieuwste features op social media

De nieuwste features op social media

Social media is in een snel tempo aan het veranderen en probeert jou op honderden manieren te bereiken. Maar wat zijn nu echt de allernieuwste ontwikkelingen binnen social media? Let’s find out!

Instagram Music is beschikbaar in Nederland

Op Instagram kunnen Nederlandse Instagram-gebruikers vanaf nu de Music sticker toevoegen aan hun Stories! Dat werkt voor zowel foto’s als video’s om je Insta-game naar een nog hoger niveau te tillen. Met de Music sticker kun je duizenden muzieknummers afspelen via Stories die helemaal matchen met jouw state of mind.

Via de Music sticker kun je zelf bepalen welk gedeelte van het nummer je wilt afspelen. De songtekst wordt met motion graphics in verschillende lettertypes (of fonts) afgespeeld. Zo kun je zelf uitproberen welke stijl het beste bij jouw Stories past. Als de tekst niet matcht bij de mood, is er altijd nog de album cover die je kunt aanpassen. Ook kun je kiezen hoe lang de muziek clip zich afspeelt, waarbij er een maximum is van 15 seconden. Als iemand je verhaal bekijkt kan diegene ook op de songtekst tikken om zo iets te leren over de artiest of meer van het nummer te luisteren.

En als je niet helemaal up-to-date bent met de nieuwste en populairste nummers, zal Instagram Music je wel even wakker schudden. De nummers kun je namelijk kiezen op populariteit, stemmingen of genres. Van Billie Eilish tot Bob Marley, het is er allemaal te vinden! Dit maakt Stories niet alleen nog meer fun, maar het zorgt er ook voor dat je de content meer feel kunt geven.

Heb je een zakelijk account op Instagram en wil je Instagram Music gebruiken voor Stories? Dan is deze functie helaas nog niet beschikbaar. Instagram geeft namelijk (nog) geen mogelijkheid voor zakelijke dienstverlening pagina’s om hier gebruik van te maken. Het is nog niet bekend wanneer Instagram hier verandering in brengt.

Samen met IGTV, en nu met de Music sticker heeft Instagram een grote stap gemaakt om de distributie van muziek en beeld te vergroten en mensen op een nieuwe manier te verbinden.

Instagram Music-Sticker

Facebook
We weten allemaal dat Facebook een complete make-over heeft gehad. De gehele visie is aangepast en de bijpassende wijzigingen worden al uitgerold. Zo zijn er veel veranderingen op het gebied van privacy. In de toekomst komen daar nog tal van opties bij. Niet alleen op Facebook, maar ook op de Facebook owned media zoals Instagram en WhatsApp.

In Facebook-groepen en in Facebook Messenger komt er meer ruimte voor privé interacties. Op Facebook Messenger komt er onder andere een veel zwaardere encryptie zodat Facebook zelf je privé berichten niet meer kan inzien.

De mogelijkheid om iemand een privé bericht te sturen die op een ander Facebook medium zit kunnen we binnenkort ook verwachten. Bijvoorbeeld je stuurt een DM naar iemand op Instagram via Facebook Messenger of je post op een Facebookgroep via je WhatsApp. Veel vernieuwingen dus!

De Facebook App heeft tevens een complete redesign gekregen. Het logo is veranderd en groepen worden prominenter weergegeven. Het is al een tijdje zo dat Facebook pagina’s minder goed werken voor zakelijk doeleinden. Bij deze wijziging gaat de focus nog verder door naar groepen. Het is dus van belang om groepen te creëren waar mensen lid van kunnen worden. In short, bouw een online community op zodat je loyale volgers creëert. De App wordt ook sneller en makkelijker te gebruiken.

Facebook Groepen

Op Pagina’s zijn de reviews veranderd voor Aanbevelingen en deze zijn veel uitgebreider geworden. Hiermee kan een bedrijf een reputatie opbouwen.

Als je, als bedrijf, een succesvolle, relevante groep start zul je merken dat er meer en meer leden bij komen. Een loyale consument is jouw influencer die je merk kenbaarheid geeft, waarbij Engagement centraal staat in het vernieuwde algoritme.

Facebook App

Facebook Messenger kan natuurlijk niet achterblijven. Deze wordt ook onder handen genomen. De Facebookstories van je vrienden zijn prominenter aanwezig en je kunt ook privé posts delen met je vrienden die een einddatum hebben. Je kan vanaf nu ook tegelijkertijd video’s kijken samen met je vrienden.

.

Facbook Messenger

Advertising op Facebook

Er is vanaf nu ook een mogelijkheid om in Facebook Stories en Facebook Messenger te adverteren. Daarin is ook augmented reality toegevoegd als mogelijkheid. Je kunt dus mensen via de Facebook app jouw product in hun eigen omgeving laten weergeven. Daarnaast komen er ook playable ads voor games.

Daarbij is er nu ook een video creation kit beschikbaar waarin je foto’s zelf kan omzetten in een video door gebruik te maken van simpele templates. Zo ben je dus nauwelijks tijd kwijt met het maken van eigen video’s.

Bovendien wordt er een ROAS-biedstrategie toegevoegd zodat je kunt werken met return on adspend. Je kunt je dus veel meer richten op opbrengsten in plaats van het sturen op een dag of looptijdbudget. Ook kun je bij doelgroepen nu een lookalike doelgroep maken, waarbij Facebook zich richt op mensen die lijken op je huidige klantenbasis en hun online en offline gedrag. Zo helpt Facebook je extra als marketeer!

Kortom, er zijn heel veel leuke nieuwe ontwikkelingen op adverteerders gebied.

 

LinkedIn

Op linkedIn zijn er nieuwe reactiemogelijkheden. Nu kun je bij een post niet alleen een like geven, maar ook reageren met celebrate, love insightfull en curious.


LinkedIn reacties

Maar dat is niet de enige wijziging van dit jaar. De LinkedIn App is aangepast zodat je je bedrijfspagina’s nu ook met je mobiel kunt beheren.

De hashtags kun je nu ook aan je bedrijfspagina’s koppelen zodat je inzicht krijgt in gesprekken over het onderwerp die gaande zijn en relevante onderwerpen waar je direct op kan inspringen.

Daarnaast is de contentsuggesties tab toegevoegd waar je relevante content kunt vinden om te delen op jouw pagina. Je kunt deze content natuurlijk ook gebruiken om zelf content te creëeren.

Contentsuggesties tab

De soorten content die gedeeld kunnen worden veranderen ook. In de toekomst komen er opties voor het delen van Powerpoint presentaties en Word documenten. De optie om PDF’s te delen is al toegevoegd.

LinkedIn tilt zwaar aan Employee Advocacy en dat laten ze zien door een nieuwe optie toe te voegen. Je kunt nu als bedrijf content die een medewerker geplaatst heeft weer doorplaatsen op je bedrijfspagina. Ook wordt het mogelijk om berichten waarin je bedrijfsnaam genoemd is door te plaatsen op je bedrijfspagina. Zo kun je positieve conversaties uitlichten en krijg je een vorm van mond-tot-mond reclame. Positieve referenties zijn een mooi visitekaartje op je bedrijfspagina, hierdoor kunnen kijkers je pagina als vertrouwelijk beoordelen.

Er is ook een Bèta gaande om evenementen te kunnen plaatsen op LinkedIn. Deze functie zal na een grondige test uitgerold worden. Even afwachten nog!

Wil jij ook je zakelijke social media pagina’s een boost geven en ben je nieuwsgierig naar meer ontwikkelingen? SUPERMINDS adviseert je daar graag over! Meld je aan voor onze (Online) Marketing trainingen via onze Academy en stuur ons een mail naar seeyou@superminds.nl of bel ons via 073 658 00 90.

De nieuwste features op social media van dit jaar, deze mag je niet missen! Wil jij op de hoogte blijven van alle wijzigingen? Je leest er alles over in onze nieuwste blog.

No Comments

Leave a Reply