fbpx
TOP

Blog

SUPERMINDS / Event marketing  / Eventmarketing: Top 5 Trends voor 2020

Eventmarketing: Top 5 Trends voor 2020

Door het continu veranderende evenementenlandschap komen steeds nieuwe en spannende marketingtrends op die je kunnen helpen om meer mensen naar je evenement te brengen en om een succesvol evenement te organiseren.

Neem als doel alle trends, tips en tactieken en gebruik deze om jouw evenement te versterken. Dus wat zijn nu echt de top 5 belangrijkste trends binnen eventmarketing voor 2020? Let’s find out!

1. Happiness Economy

Met ‘Happiness Economy’ wordt verwacht dat het ‘Experience Economy’ overtreft in de toekomst. Experience Economy wilt zeggen dat mensen meer belevenis en gevoel willen ervaren dan simpel een product of dienst willen kopen. Happiness Economy of gelukseconomie gaat over welzijn, kwaliteit en tevredenheid van leven waarbij de economie doorgaans wordt gecombineerd met andere gebieden zoals psychologie, gezondheid en sociologie. Er zijn een aantal factoren die een ‘Happiness Economy’ bepalen, zoals: de standaard van het leven, het gemiddelde welzijn, het aantal etnische groepen met diverse culturele achtergronden, religies en ideologieën.  Zorg daarom voor een evenement die spraakmakend genoeg is waardoor mensen zich willen identificeren met het evenement én inspiratie kunnen vergaren voor het leven.

2. Augmented Reality

Augmented Reality legt laagdrempelig een virtuele laag over de fysieke omgeving met behulp van de smartphone of tablet. Zo is AR al geïmplementeerd in verschillende mobiele apps zoals Pokémon Go en Instagram. Wat marketeers misschien niet weten is dat AR vele mogelijkheden bieden om de (potentiële) doelgroep te activeren.

Na de ontwikkeling van Apple’s ARKit en Google’s ARCore software in 2017 groeide het aantal geïnstalleerde ARCore-aangesloten mobiele apps van 250 miljoen naar 400 miljoen gebruikers. Dit laat zien dat zowel de technologie als de gebruikers klaar zijn voor meer AR implementaties.

“Visual marketing does not just sell a product or service – it sells an experience around your business.” – Rebekah Radice

Het evenement kan door middel van AR realistisch in beeld worden gebracht. Bij het bedenken van een evenement is het belangrijk om het te visualiseren. Door middel van AR kun je het evenementenconcept presenteren en delen met je stakeholders. Voorbeelden hiervan zijn virtuele decors, educatieve projecten, product demonstraties, customized game concepten en rondleidingen.

Nadat het concept visueel is bepaald met behulp van AR, kun je natuurlijk de doelgroep prikkelen met ‘teasers’. In samenwerking met een audiovisueel bedrijf is het toepassen van AR in je marketingstrategie realiseerbaar. 

Daarnaast kan AR in online campagnes via social media worden geïmplementeerd. Denk bijvoorbeeld aan de unieke filters van Instagram Stories. Op een fun manier activeer je de doelgroep om jouw merk te delen vòòr en tijdens het evenement. Als deze feature veel aandacht online genereert worden de mediawaarde en het bereik sterk vergroot.

3. Virtual Reality

Virtual Reality kan door snel groeiende technologische ontwikkelingen worden ingezet op allerlei manieren. Als de geschiedenis van je bedrijf een belangrijke rol speelt in jouw communicatie, dan kun je het tot leven brengen en delen met je bezoekers door middel van VR. Daarnaast wordt VR ook ingezet in de vorm van gamification. Dat is het toepassen van gametechnieken in de echte wereld. Bij gamification staat centraal om het gedrag te stimuleren en de doelgroep te binden met je merk.

Wil je een merk, product of dienst introduceren via een evenement maar is het nog niet beschikbaar voor publiek? Hiervoor kun je ook heel effectief de VR-bril gebruiken.

Voor mensen die niet bij het evenement aanwezig kunnen zijn, creëer je met VR de mogelijkheid om het evenement alsnog live bij te wonen. Laat deze doelgroep zich inloggen via de website of app en zij kunnen toch op een unieke manier het evenement beleven.

4. JOMO – Joy of Missing Out

JOMO, een totaal tegenstrijdige trend in vergelijking tot ‘Happiness Economy’, wordt steeds populairder in onze samenleving. Mensen zijn tegenwoordig sneller overprikkeld door alle indrukken zowel online door social media, als offline in een druk dagelijks bestaan. Je ziet dat eventorganisatoren steeds meer touchpoints bedenken om hun bezoekers te benaderen. Dit kan mogelijk als ‘te veel’ worden ervaren. Dus hoe wordt JOMO ingezet tijdens een evenement? Dit kan je doen door de bezoeker meer ruimte te bieden waardoor mensen drukke massa’s kunnen vermijden en kunnen relaxen. Deze strategie is uiteraard niet op elke doelgroep toepasbaar, dus onderzoek bij voorbaat wat de behoeftes zijn van de doelgroep zodat je daarop effectief kan inspelen.

5. Duurzaamheid

Een evenement organiseren en communiceren moet dus voldoen aan zingeving. Dit geldt ook voor de trend duurzaamheid. Met consumenten die meer eisen stellen aan duurzaamheid, worden merken en eventorganisatoren steeds meer bewust en hebben meer focus op hun ethiek en milieupraktijken.

Het nut van samen kennis delen over duurzaamheid en daarbij de bezoekers (en stakeholders) te betrekken is tegenwoordig van essentieel belang. Groen organiseren bespaart je ook nog eens heel veel kosten! Zo is ledverlichting 80% meer zuinig dan halogeen, groen stroom zorgt voor meer CO2-reductie en ecoglas is herbruikbaar.

Wees als marketeer transparant in communicatie over duurzaamheid, dan laat je aan bezoekers zien hoe betrouwbaar je als bedrijf of evenementenorganisator bent!

Contact us!

Wil jij met je merk interactie, naamsbekendheid en exposure genereren en ben je nieuwsgierig geworden naar meer mogelijkheden? Via ons label Experience kunnen wij een passend concept voor een event creëren, speciaal voor jouw merk, product of dienst. Kom in contact en stuur ons een mail via seeyou@superminds.nl of bel ons op 073 658 00 90.

Bronnen: Frankwatching, Modibev, Business.com, Faber Av, Snappy.nl, De Frabrique, Eventmaat

No Comments

Leave a Reply