fbpx
Search
TOP
Het creëren van effectieve long en short-form content | SUPERMINDS
15231
post-template-default,single,single-post,postid-15231,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,awake-ver-1.1,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-slide-from-left,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Het creëren van effectieve long en short-form content

SUPERMINDS / Uncategorized  / Het creëren van effectieve long en short-form content

Het creëren van effectieve long en short-form content

De ene opdrachtgever is de andere niet. Dus de ene soort content werkt voor de ander simpelweg niet. Over content wordt veel discussie gevoerd, vooral over de effectiviteit en de kwaliteit. De aanleiding hiervan is dat consumenten klaar zouden zijn met oppervlakkige social posts en meer kwalitatieve long-form content willen. Helaas zijn de meeste merken geen Netflix -die hier zijn succes hoofdzakelijk uit haalt- en dus zullen de meeste merken op hun eigen manier de consument moeten entertainen. Wat is jouw core business en wat zit in het DNA van jouw bedrijf?

Stap 1 en stap 2 in content creatie

Stap 1 in het maken van relevante content is het verbinden van je merk aan cultuur. Buzzfeed ontwikkelde hiervoor een methode genaamd Cultural Cartography. De methode wordt gebruikt om content te categoriseren en zo het publiek beter te bedienen. Hierbij is het belangrijk om in te spelen op emotie en gevoel. Stap 2 is het integreren van je strategie. Vandaag willen we het graag hebben over de effectiviteit en de inzet van die strategie, branded content en met name long-form content.

Welke soort content werkt het best?

Als we kijken naar Instagram en Facebook lijkt het alsof korte social content het meest populair is. Als je naar je eigen feed kijkt, klopt dit hoogstwaarschijnlijk ook wel. Maar wat werkt nu beter voor het bouwen van awareness? Lange, Netflix-achtige content of korte social content? We hebben hier onderzoek naar gedaan en consistente en constante gebruikte, makkelijk te onthouden brand assets lijken het hier te winnen. Dus het creëren van memory structures die ervoor zorgen dat een bepaald merk top of mind is wanneer een consument in die categorie gaat kopen. Dus ook niet per definitie branded content.

Goed voorbeeld van short-form content van Snickers:

Je merkverhaal en advertising

Het is belangrijk om hierbij je merkverhaal te vertellen waardoor je de consument verbindt aan de cultuur van je doelgroep en hiermee dus ook de interesse van de doelgroep kunt opwekken. Het gebruik van ad blockers blijft daarnaast weliswaar groeien. Éen van de drie mensen gebruikt er een, maar het gebruik daalt juist onder Millenials. Ad formats worden steeds beter en minder irritant en beter in relevantie. Waarvan content er één is en dat geeft hoop voor de toekomst.
Toch zijn er nog veel opdrachtgevers die content wel geïntegreerd hebben in hun marketingmix, maar die geen gebruik maken van een juiste advertising. Maar juist deze advertising kan je merk enorm helpen als bewijs voor je positionering en mensen te helpen je producten en/of diensten te helpen begrijpen. Dus, een goed ingevulde en getargete awareness en conversie gerichte advertising is van groot belang!

Baseer je content op basis van de mediaconsumptie van je doelgroep

Met de dalende aandacht van de consument zou je zeggen dat short-form beter werkt dan long-form. En in veel gevallen is dat ook zo. Volgens Facebook wordt namelijk 70 procent van social content geconsumeerd terwijl mensen onderweg zijn (on the go), 20 procent zoekend naar informatie (lean forward) en 10 procent achterover leunend en de tijd nemend voor content (lean back). Creëer op basis hiervan een juiste mix op basis van het mediagedrag van je doelgroep. Zit jouw doelgroep veel in de auto, scrolt het veel door feeds tijdens het tv-kijken of zit het veel op Spotify? Kijk dus goed naar de mediaconsumptie van jouw doelgroep en trek op basis hiervan je conclusie.

Ga je voor long-content? Hou dan rekening met deze 4 aspecten

Mocht je wel voor long-form content gaat, dan kan dit zeker wel waardevol zijn. Vergeet daarbij niet dat je concurreert met Netflix. Die hier in 2019 maar liefst 15 miljard dollar in gaat investeren. But still, hou rekening met de volgende vier punten, mocht je er toch voor willen gaan:

  • Investeer in storytellers en storytelling; dit kan al een slimme samenwerking met een influencer zijn of een heel goed bedacht creatief idee.
  • Verbind met cultuur.
  • Doe het niet voor de korte termijn.
  • Bouw er een campagne omheen.

Zoals bijvoorbeeld Nike:

In conclusie

Verweef je DNA met je content en kijk goed naar je doelgroep om de juiste content te produceren. Zorg dat alle inspanning ook iets oplevert voor je bedrijf and be creative. Tot volgende week!

 

 

 

 

No Comments

Leave a Reply