Search
TOP
WAT IS EEN GOEDE MARKETING STRATEGIE? | SUPERMINDS
14021
post-template-default,single,single-post,postid-14021,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,awake-ver-1.1,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-slide-from-left,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

WAT IS EEN GOEDE MARKETING STRATEGIE?

WAT IS EEN GOEDE MARKETING STRATEGIE?

Wat is een goede marketingstrategie? 

 

Een goede marketingstrategie kan je bedrijf helpen om geld te verdienen door het aantrekken van de juiste klanten. Wanneer je je bedrijf met de juiste strategie vermarkt, zul je de juiste doelgroep bereiken en ze kunnen laten zien waarom ze voor jouw product of dienst moeten kiezen. 

 

Omdat een goed uitgedachte marketingstrategie essentieel is voor het succes en de groei van je bedrijf, zou dit jouw topprioriteit moeten zijn. Maar waar moet je beginnen als het gaat om het vaststellen van deze uiterst belangrijke ‘road map’ naar succes? De volgende stappen zijn belangrijk om je te helpen een succesvolle marketingstrategie voor jouw bedrijf op te stellen. 

 

Wat zijn jouw doelen? 

 

Omdat je marketingstrategie invloed heeft op de totale bedrijfsaanpak, is het verstandig om deze te ontwikkelen met behulp van je eigen team. Samen identificeer je de doelen die jullie willen behalen. Wil je meer brand awareness? Of nieuwe sales? Of wellicht om juist meer business te halen uit bestaande klanten?  

 

Laten we wat dieper duiken in het stellen van doelen om ze vervolgens ook MEETBAAR te maken. 

 

Wanneer je je bewust bent van wat je hoopt te bereiken zoals bijvoorbeeld opbrengsten, het bouwen van nieuwe relaties of omzetverhoging, terwijl je de kosten, middelen en andere mogelijke beperkingen niet uit het oog verliest, zal je dat helpen om je bedrijf op het juiste spoor te houden.  

 

Probeer daarom de SMART aanpak te hanteren om jouw doelen realistisch en haalbaar te houden: 

 

Specifiek omschrijf duidelijk wat je hoopt te bereiken 

  • Wat willen we bereiken? 
  • Wie zijn erbij betrokken? 
  • Waar gaan we het doen? 
  • Wanneer gebeurt het? 
  • Welke delen van de doelstelling zijn essentieel? 
  • Waarom willen we dit doel bereiken? 

Omschrijf het doel dus duidelijk en concreet. Het moet een waarneembare actie, gedrag of resultaat beschrijven waaraan een getal, bedrag, percentage of ander kwantitatief gegeven verbonden is. 

Meetbaar Een SMART-doelstelling is normerend: het is een maat voor de kwaliteit van de  

te leveren inspanningen. Hoeveel gaan we doen? Hoe kunnen we dat meten? Een SMART-doel moet je kunnen zien, horen, proeven, ruiken of voelen. Er moet een systeem, methode en procedure zijn om te bepalen in welke mate het doel op een bepaald moment bereikt is. Doe een nulmeting, om de startsituatie te bepalen. Waar staan we nu? Waar willen we naartoe? 

Acceptabel Zorg ervoor dat je doelen realiseerbaar zijn binnen je beschikbare budget en  

de omvang van je bedrijf. 

Realistisch Is het doel haalbaar? Is er een uitvoerbaar plan met aanvaardbare inspanningen? Kunnen de betrokkenen de gevraagde resultaten daadwerkelijk beïnvloeden? Hebben ze voldoende know-how, capaciteit, middelen en bevoegdheden? Dit is belangrijk, want een onbereikbaar doel motiveert mensen niet. Een haalbare en zinvolle doelstelling is motiverend en maakt energie in je team los. 

TijdgebondenWanneer beginnen we met de activiteiten? Wanneer zijn we klaar? Wanneer is  

het doel bereikt? Een SMART-doelstelling heeft een duidelijke startdatum en einddatum. 

 

Evalueer Nadat de deadline is verstreken, ga na of je je doelstellingen hebt bereikt. Zo  

niet, ga dan na waar het fout ging en overweeg zorgvuldig hoe je je marketingstrategie moet bijsturen voor de toekomst. 

 

Na je geconcentreerd te hebben op de doelstellingen van je bedrijf, is het daarna tijd om je te richten op je doelgroep. 

 

Wie is jouw ideale klant? 

 

Stel jezelf de vraag: Wie is onze doelgroep, wat willen ze en waar hechten zij waarde aan? Hoewel het misschien verleidelijk is om op een breed publiek te schieten, is het veel effectiever om je doelgroep specifiek te maken. Bepaal je ideale klant en richt jouw boodschap aan hen. 

 

Zodra je je focus hebt versmald, doe wat onderzoek om te leren wat ze kopen en waar ze dit kopen. Begin met de vraag hoe deze groep informatie krijgt: websites, social media, televisie, radio, kranten, direct mail? Dit soort informatie helpt je om erachter te komen hoe je, waar en wanneer aansluiting kunt vinden met hen, terwijl je tegelijkertijd rekening houdt met je budget. 

 

Nadat je hebt bepaald wie je wilt bereiken, is de volgende vraag: HOE wil je ze gaan bereiken?  

 

Marketingboodschap: Voordeel vs. Feature 

 

Het is belangrijk om in je marketingboodschap te vertellen aan potentiële klanten, hoe jouw aanbod hen ten goede zal komen. Laten we eerlijk zijn: met vaag zijn krijg je niemand enthousiast over je bedrijf. Een vlijmscherpe omschrijving van de reden waarom je uniek bent en hoe jouw producten of diensten hen voordeel zal opleveren, wordt wel degelijk opgepikt.  

 

In plaats van het aanbieden van een waslijst aan functies, focus je bericht op de voordelen van je product of dienst. Bied je bijvoorbeeld tijd- of kostbesparing aan middels jouw product of dienst? Die voordelen zijn meestal meer overtuigend dan een opsomming van diensten of een algemene productbeschrijving. Denk na over een aantal van de positieve feedback die je hebt ontvangen van reeds bestaande klanten. Dit kan je helpen om te bepalen wat jou onderscheidt van de rest, benadruk dit in je boodschap. 

 

Wie is je concurrentie? 

 

Bij het zoeken naar een oplossing voor een probleem of voor de aanschaf van een nieuw product, zullen de meeste mensen hun opties onderzoeken. Die “opties” zijn jouw concurrenten. Het is belangrijk om een eerlijke blik op de concurrentie te werpen. Wat voor marketing tactieken gebruiken zij? Denk aan hun producten en diensten met betrekking tot die van jou en benoem dan je eigen sterke punten ten opzichte van die van hen. 

 

Hoe zet ik een theoretische marketingstrategie nu om in concrete actie?  

 

Je marketingstrategie zou ingericht moeten zijn als een duidelijk in kaart gebracht plan ontworpen om je te brengen waar je heen wilt. Zodra je een marketingplan hebt gecreëerd met daarin specifieke manieren om je doelen te bereiken, is het tijd voor actie. 

 

Bijvoorbeeld wil je je zichtbaarheid verhogen bij een jonger publiek, en weet je dat prijs een barrière kan zijn bij deze doelgroep, overweeg dan om studenten bijvoorbeeld een korting te geven. Je zult zeker je online aanwezigheid moeten vergroten en zichtbaar moeten zijn op social media zoals Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram door het regelmatig posten van relevante content.  

 

Wees consistent! 

 

Van de boodschap en de uitstraling van je promotiemateriaal tot het niveau van je klantenservice en de kwaliteit van je product; wees consequent. Dit helpt je nieuwe en bestaande klanten te weten wat ze kunnen verwachten en geeft hen vertrouwen in jouw bedrijf, product of dienst. 

 

Vergeet niet dat je marketingstrategie regelmatig moet worden geëvalueerd, zodat je kunt beoordelen wat werkt en wat er moet worden verfijnd. Zo heb je ook de mogelijkheid om snel te reageren op veranderingen in de behoeften van je doelgroep alsmede eventuele veranderingen die zich voordoen in je branche. Als het nodig is om de koers te corrigeren, is het altijd beter om dit the sooner the better te doen. Succes! 

No Comments

Leave a Reply