Search
TOP
Mini Super-spot! De nieuwe Marketing-KPI van B2B Marketeers | SUPERMINDS
13584
post-template-default,single,single-post,postid-13584,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,awake-ver-1.1,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-slide-from-left,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Mini Super-spot! De nieuwe Marketing-KPI van B2B Marketeers

Mini Super-spot! De nieuwe Marketing-KPI van B2B Marketeers

Succesvol concepten ontwerpen

Een aantal jaren geleden was het prima als je als marketeer iets wist over de 4 P’s en een MABA-analyse1 uit kon voeren om succesvol concepten te ontwerpen. Anno 2017 is verstand hebben van een doelgroep nog nooit zo belangrijk geweest. Zeker omdat onder andere de doelgroep Millenials zo moeilijk te begrijpen, te bereiken en loyaal te krijgen is. Je moet verstand hebben van touchpoints, customer journey’s en personas.

De productgroepen van een bedrijf worden beoordeeld op zowel marktaantrekkelijkheid als concurrentiekracht. Omdat het bij een MaBa analyse om het productportfolio gaat, wordt het ook wel portfolioanalyse genoemd.

Engagement resultaten door meer personalisatie

Digital is the new mainstream en verrijkt tegenwoordig het leven van de b2b-marketeer. Wanneer je als b2b-organisatie nog steeds door het leven gaat als sales die gelden als lead, dan zie je de feiten toch echt over het hoofd. DMU2 is namelijk breder geworden en elk van de members van een DMU doorloopt zijn eigen digitale journey, net zoals jouw klant. Deze digitale journey vindt hoofdzakelijk op internet plaats waarbij de klant oriënteert en evalueert. Vervolgens komt deze klant pas ‘zichtbaar’ in contact met sales. Hierdoor is er een machtsverschuiving gaande van sales naar digital.

Alles wordt meetbaar

Het fantastische van deze verschuiving is dat alle digitale interacties van klanten te volgen én te meten zijn! Veel organisaties zijn daarom al in staat deze te volgen en loyaliteit te meten met operationele digitale meetpunten, ook wel een NPS-score genoemd. In conclusie betekent dit dat leadconversie meet- en volgbaar wordt en je hier als bedrijf op kan inspelen. Bedrijven die niet mee doen in de digitale wereld weten niet wat ze missen!

The next step

De volgende stap van b2b-organisaties is om hun klanten te overtuigen van de noodzaak om digital investments te doen en daarmee de digitale transformatie een stap dichter bij te brengen. Geen returns on marketing investments (RoMI) anymore maar de nieuwe marketing-KPI is return on digital investments (RoDI). Make sure you’re futureproof!
Graag komen we met jou en jouw bedrijf in contact en denken we graag met je mee op digital niveau en hoe je kunt meten en dus weten! Mail of bel ons even voor een vrijblijvende online brainstorm via seeyou@superminds.nl of 073-6580090. See you!

Nog even snel weten wat we jou vandaag hebben geleerd? Je ziet het hier:

1In een MaBa Analyse, dat staat voor Market Attractiveness Business position Assesment, wordt een portfoliomatrix opgesteld. De productgroepen van een bedrijf worden beoordeeld op zowel marktaantrekkelijkheid als concurrentiekracht. Omdat het bij een MaBa analyse om het productportfolio gaat, wordt het ook wel portfolioanalyse genoemd.
2De Decision Making Unit (DMU) bestaat uit een groep mensen die samen beslissingen nemen over de inkoop van goederen en/of diensten.

No Comments

Leave a Reply