fbpx
Search
TOP

Blog

SUPERMINDS / Inspirational  / Perspectief voor 2019; aan de slag met trends! Deel 2

Perspectief voor 2019; aan de slag met trends! Deel 2

Vorige week hebben we twee van de vijf trends om op in te spelen in 2019 voor je uitgelicht. Vandaag lichten we er weer twee voor je uit aan de hand van de trends van trendwatching.com. De trends Open Source Oplossingen en Bovenmenselijke Middelen zijn de techtrends voor 2019. Het zijn er niet voor niets twee. Onze toekomst is namelijk meer technisch dan we misschien denken, verwachten of willen. Toch zal je er als bedrijf of organisatie in 2019 niet meer omheen kunnen. Laat je daarom vandaag vol lopen met inspiratie en doe er je voordeel mee! Make it count, create impact, leave your mark on the world.

1. Open Source Oplossingen

Je werkt er ongetwijfeld aan of wil er aan werken: een steentje bijdragen aan duurzaamheid, op welke manier dan ook. Misschien heb je een gerelateerde KPI of twee, maar maak je echt het verschil? Een futureproof, zinvol verschil waar de toekomstige generatie de vruchten van zal kunnen plukken? In 2019 zullen de meest brutale en meest inspirerende organisaties Open Source Oplossingen delen, voor onze zwaarste gedeelde problemen.

Ambitieuze doelstellingen in een wereld van cynische consumenten

Hoe is het zover gekomen dat deze trend opeens boven aan het lijstje staat van de duurzame en ethische bedrijfsagenda? Ten eerste wordt nu simpelweg aangenomen dat bijna elke organisatie eraan werkt om ‘impact te verminderen’. Zo kondigde de Ellen MacArthur Foundation in oktober 2018 aan dat meer dan 250 organisaties, waaronder PepsiCo, Coca-Cola, Unilever en H&M, hun belofte hadden ondertekend om niet-recyclebare kunststoffen voor eenmalig gebruik tegen 2025 te elimineren. Dit is uiteraard fantastisch nieuws. Of deze ontzettende belangrijke en ambitieuze doelstelling haalbaar is, is een tweede. Voor veel consumenten zijn deze inspanningen nog achtergrondgeluid. Met winkels als Primark die nog steeds als paddenstoelen uit de grond schieten is dat ook niet zo gek. Is het eerlijk tegenover de wereld en derdewereldlanden? Nee, maar het is wel de keiharde waarheid.

Grote merken zouden de transities in gang moeten zetten

Terwijl mega-merken steeds groter worden, zijn ze vaak nog steeds kleine spelers in de epische arena die modern consumentisme heet. Een sprekend voorbeeld hiervan zijn McDonald’s en Starbucks die met hun plastic bekers wereldwijd samen 4% van de geschatte 600 miljard bekers de wereld in helpen. Zelfs deze wereldwijde megamerken kunnen onze moeilijkste, gedeelde problemen niet altijd oplossen. Maar ze zouden wel stapje voor stapje een transitie teweeg kunnen brengen. Met de middelen die zij tot hun beschikking hebben zouden ze krachtige nieuwe oplossingen kunnen maken en deze vervolgens met de wereld kunnen delen. Dit gebeurt helaas nog te weinig. Maar met dat in gedachten, laten we eens een kijkje nemen in de wereld waar ze grenzen opzoeken op het gebied van duurzaamheid. Waar baanbrekende merken bezig zijn met het creëren van en vervolgens delen van Open Source Oplossingen.

Hoe te reageren op deze trend?

Wacht niet totdat je een oplossing hebt voordat je gaat samenwerken en delen. Het is namelijk zeer onwaarschijnlijk dat je in je eentje in staat bent om grote industrie-brede-problemen zelfstandig op te lossen. Denk na over je perfecte partner and leave a legacy! Zoals Volvo, die in 1959 de driepuntsgordel uit heeft gevonden en dit sindsdien nog steeds elk jaar viert. Terecht, het heeft een grote impact gehad op de openbare veiligheid. Naar schatting heeft de gordel namelijk sindsdien meer dan 1 miljoen levens gered. Wat zou je in 2019 kunnen doen waar je over 60 jaar nog steeds over kunt praten?

Voorbeelden

  • HP  en IKEA hebben zich aangesloten bij NextWave Plastics, een coalitie om kunststoffen in de oceaan te verminderen. Zowel HP als IKEA hebben al tal van initiatieven opgericht om plasticverbruik te verminderen. Door zich aan te sluiten bij NextWave beloven de merken hun kennis en technologieën te delen op een collaboratieve, open-source en transparante manier. Om op deze manier het eerste wereldwijde keten netwerk van oceaan plastic te genereren. NextWave werd in 2017 opgericht door Dell Technologies en Lonely Whale en omvat nu 10 bedrijven, waaronder General Motors en Herman Miller.

  • Ook een van onze eigen opdrachtgevers heeft aandacht voor de Plastic Revolution en de daarmee gepaarde plastic revolution! DESSO Carpets/Tarkett werkt samen met Healthy Seas. Een initiatief dat van oude visnetten onder andere garens voor de tapijten van DESSO Carpets ontwikkelt. Ook veel backings van DESSO Carpets zijn vervaardigd volgens het Cradle to Cradle principe; een voorbeeld voor onder andere de tapijten-industrie.
  • Ford, Uber en Lyft hebben een gezamenlijk publiek-privaat gegevensplatform opgericht dat is ontworpen om problemen met stedelijk vervoer te helpen verminderen. Dit platform genaamd SharedStreets wordt gefinancierd door Bloomberg Philanthropies en is actief in meer dan 30 steden wereldwijd, waaronder Parijs, Melbourne en Washington DC. SharedStreets heeft als doel gedeelde normen te creëren die leesbaar zijn voor machines. Om gegevens zoals stoeprandgebruik en verkeerssnelheden te kunnen monitoren. Waardoor steden betere beslissingen kunnen nemen over investeringen en management. Erg waardevol dus!

Tips:

Beperk jezelf niet tot ecologische kwesties ondanks dat duurzaamheid een voor de hand liggend doelwit is. Er zijn namelijk ook sociaal-culturele kwesties waar je aan zou kunnen bijdragen voor een betere toekomst. Begin met deze drie eenvoudige vragen:

  1. Waar kun je een positieve indruk achterlaten?
  2. Kunnen kun je exponentieel een grotere impact maken als je deelt wat je doet?
  3. Wat houdt je tegen?

Verschuil je niet achter verouderde ideeën over ‘concurrentievoordeel’. De lange termijn die je krijgt als marktleider, zullen ruimschoots opwegen tegen de voordelen op korte termijn van een specifiek materiaal of proces.

2. Bovenmenselijke Middelen

Het is tijd voor onze opkomende AI- opdrachtgevers om open kaart te spelen. De eerder genoemde techlash van 2018 bestaat uit meerdere onderdelen. Sommigen zijn verontwaardigd over waar hun gegevens terechtkomen. Anderen storen zich aan de negatieve sociale gevolgen die de tech-reuzen hebben aangewakkerd. Of zijn nog steeds gefrustreerd over de mismatch tussen wat tech belooft en wat het oplevert. One thing for sure, technology rules the future! Embrace it or die trying.

Transparantie en privacy spelen ook hier wederom een grote rol. Maar ook de andere genoemde pijnpunten zijn belangrijk en bieden net als de meeste pijnpunten een epische kans voor organisaties die het kunnen oplossen. In 2019 zullen steeds meer consumenten Bovenmenselijke Middelen eisen: ethische AI en algoritmes die eerlijke en onbevooroordeelde beslissingen nemen.

De belangrijkste technologische uitdaging voor 2019

In de afgelopen jaren is er een toenemend bewustzijn ontstaan hoeveel er van ons leven wordt gevormd door beslissingen van AI en algoritmen, maar ook hoe feilbare en vooringenomen beslissingen van die algoritmen kunnen zijn. Het nieuws blijft komen, en het is niet mooi: zo beëindigde Amazon zijn algoritme instrument, dat vooringenomen bleek te zijn tegen vrouwen.

Merken maken ethisch gebruik van technologie

De houding ten aanzien van technologie verandert door algoritmes en AI. In een onderzoek onder 27.000 consumenten in acht verschillende markten verwacht maar liefst 97% van de consumenten dat merken ethisch gebruik maken van technologie. Interessant is dat nu 94% zegt dat regeringen moeten ingrijpen. Een ingrijpende verandering waarin technologiebedrijven in eerste instantie ‘geen kwaad zouden kunnen doen’.

Hoe te reageren op deze trend?

Stap één bij het toepassen van deze trend is om je bestaande AI’s en algoritmes ethisch en onbevooroordeeld te laten zijn. Wanneer consumenten zien dat technologische giganten zoals Facebook en IBM wijzigingen aanbrengen om precies dat te doen, welke veranderingen zullen ze dan van jou verwachten?
Denk niet dat deze ontwikkeling buiten je bereik ligt als je geen tech gigant bent. Heel belangrijk! Want je zou ook kunnen samenwerken met een AI-startup om gegevens te gebruiken om een krachtig licht op een belangrijk onderwerp te schijnen. Waar je Bovenmenselijke Middelen ook toe gaat passen, er staan genoeg uitdagingen voor je klaar.

Voorbeelden

  • Facebook kondigde vorig jaar mei een tool aan met de naam Fairness Flow, bedoeld om biases in de algoritmes van het platform te helpen identificeren. De tool was eerst gericht op het banenalgoritme van het platform, waar het probeerde om gender- en leeftijdsafhankelijke vooroordelen te identificeren. Fairness flow is nu beschikbaar voor elke Facebook-technicus om een algoritme voor bias te evalueren.
  • IBM kondigt een reeks hulpmiddelen aan om vooringenomenheid aan te pakken en de transparantie van AI-services te vergroten. Het pakket stelt gebruikers in staat om te controleren of bepaalde individuen of groepen onderhevig zijn aan bias. Daarnaast biedt het hulpmiddelen om ontwikkelaars te helpen identificeren wat mogelijk afwijkende resultaten zou kunnen veroorzaken en suggesties om deze te corrigeren. De tools kunnen worden gebruikt op het Watson-platform van IBM, maar ook met frameworks van derde partijen zoals Tensorflow en AzureML.

Een beetje meer menselijk, please

In 2019 heb je een keuze: maak je digitale uitvoer echt bovenmenselijk (dat wil zeggen foutloos); of maak ze een beetje transparanter, een beetje langzamer. Inderdaad; een beetje meer menselijk. Je weet dat klanten verwachten dat de mensen in je organisatie – je menselijke hulpbronnen- eerlijk en ethisch zijn. Maar wanneer een menselijk staflid een slechte beslissing neemt, zullen de meeste klanten bereid zijn dit als een geïsoleerde fout te beschouwen. Ze zullen niet zo vergevingsgezind zijn als ze ontdekken dat je algoritmen en AI’s structureel vooringenomen of onethisch zijn.

Relevantie voor de MarCom sector

Oké, deze blog was wel heel technisch en toch zeer relevant; ook voor onze branche! Het is namelijk te allen tijde van belang hoe je ontwikkelingen als open source en AI ook vormgeeft. Hoe richt je deze zo gebruiksvriendelijk in, hoe ziet dit er dan uit en wat zeg je hiermee over je bedrijf of organisatie? Waar liggen kansen om te innoveren en hoe transparant, eerlijk en privacy proof communiceer je? Graag helpen we je met een MarCom actie op poten te zetten, je customer journey aan te scherpen of een geheel nieuw concept te verwezenlijken. Dreams do come true! Tot volgende week.

No Comments

Leave a Reply