fbpx
Search
TOP
Perspectief voor 2019; aan de slag met trends! Deel 3 | SUPERMINDS
15106
post-template-default,single,single-post,postid-15106,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,awake-ver-1.1,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-slide-from-left,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Perspectief voor 2019; aan de slag met trends! Deel 3

SUPERMINDS / Leerzaam  / Perspectief voor 2019; aan de slag met trends! Deel 3

Perspectief voor 2019; aan de slag met trends! Deel 3

Vandaag alweer het derde en tevens laatste deel van het trendperspectief voor 2019: ‘Fantasieën komen tot leven’. Heerlijk toepasselijk zo naar de laatste paar dagen van het jaar toe. Want niet alleen fantasieën komen tot leven; ook dromen. Hopelijk kun je met trots, geluk en een goede gezondheid terug kijken op 2018. Voor 2019 kunnen we verklappen dat fantasievolle werelden als nooit tevoren door gaan dringen in de echte wereld. Terwijl consumenten deze fantasy in real life gaan opzoeken, spelen merken in op vervagende grenzen tussen echt en ingebeeld en zullen slimme merken meedoen. En wat doe jij?

Consumenten maken het uit met de echte wereld

Zo lang als de mensheid oud is, zijn we al op zoek naar Escapisme. Van het vertellen van verhalen rond het kampvuur, het toejuichen van een sportteam, tot het boeken van een last minute stedentrip. Steeds meer maatschappelijke polarisatie, ongelijkheid en politieke onrust vragen velen om met meer urgentie op zoek te gaan naar een breuk met de ‘echte wereld’. Het is daarnaast ook relatief schokkend dat er een bijna-verdrievoudiging is van Google-zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan angst in de afgelopen tien jaar.

Harde cijfers in Amerika

Naast een groeiend verlangen om er even helemaal uit te zijn, hebben consumenten meer kanalen dan ooit tevoren tot hun beschikking om te kunnen ontsnappen. De mediaconsumptie blijft groeien tot bijna krankzinnige niveaus. Zo spenderen volwassen Amerikanen meer dan 11 uur per dag (!) aan interactie met de media. Tegelijkertijd wordt de media zelf steeds rijker en meeslepender: 80 miljoen Amerikanen gebruiken elke dag augmented reality. Harde cijfers die er niet om liegen hoe invloedrijk media is geworden.

Verbinden, verbeelden en ontsnappen

Het 24/7 verbonden zijn met de digitale wereld en hier veel ervaringen uit halen die de grenzen tussen de echte en de virtuele wereld op de proef stellen zijn geen ‘nieuwe’ trends. Maar het vervagen van de echte wereld en de hiermee gepaarde verdiepingsslag in 2019 zal dieper dan ooit tevoren in de cultuur gaan doordringen. Verbeelde en echte werelden gaan meer botsen, in de naam van het spel. Je klant wordt meer een echte ontsnappingsartiest die op elk moment aan kan sluiten in een universum naar keuze. Thuis, vastzittend in het verkeer of verveeld in een vergadering. De ruimte om je voor te stellen, te ontsnappen, te verkennen, te creëren en te verbinden zal onbeperkt worden.

Voorbeelden

  • Afgelopen juli doneerde de producent van Blizzard videogames 12,7 miljoen Amerikaanse dollars aan de Breast Cancer Research Foundation (BCRF) na een succesvolle liefdadigheidscampagne van twee weken. Gamers zouden een speciale roze huid van 15 dollar kunnen kopen voor het Mercy personage in het populaire online schietspel Overwatch. Veel spelers hadden ook speciale livestreams voor de liefdadigheidsinstellingen waarbij de schenkingen van kijkers naar het BCRF gingen. De schenking was de grootste bedrijfsdonatie in de geschiedenis van het BCRF.
  • La Celebrity Edge, het nieuwste cruiseschip van Celebrity Cruises, is in oktober 2019 geïntroduceerd en omvat Le Petit Chef. Een restaurantervaring dat met behulp van aan het plafond gemonteerde projectoren een geanimeerde chef laat verschijnen naast de borden om het eten virtueel te maken. Voor het dessert wordt er bijvoorbeeld een gigantische sneeuwbal op tafel geprojecteerd voordat er iets op het bord verschijnt. Noten worden vervolgens nog ‘afgevuurd’ uit een kanon als garnering. Zodra de animatie is afgelopen brengen real life obers de echte geplateerde gerechten naar boven.

Blijf relevant en ga met de tijd mee

Je hoeft echt geen gamestudio te zijn om op deze trend in te kunnen spelen. Zo heeft bijvoorbeeld het Louvre in Parijs de audiogids omgetoverd, door hulp van Beyoncé en Jay-Z; een nieuwe kans om verbinding te maken met je favoriete superster. So, spice it up a little!

Verwelkom escapisme en maak gebruik van die virtuele wereld

Nog een laatste gedachte. Ja, sommige voorbeelden van deze trend kunnen een beetje gimmickachtig aanvoelen. Moeten diners een virtuele chef-kok hun eten laten bereiden? Betekent dit dat het zoeken naar natuurlijke en authentieke ervaringen voorbij is? Nee natuurlijk niet! Niet alle trends zijn van toepassing, altijd op iedereen. Maar in deze turbulente tijden kan je publiek misschien een beetje escapisme op een andere manier verwelkomen. De virtuele wereld raakt namelijk verweven met de echte wereld en hoe kunnen we het groeiend aantal manieren om je hiermee te connecten het beste verwelkomen? De vraag is, wil je hier in meegaan en anders, hoe ga je met de tijd mee? Wij hebben het antwoord: breng fantasieën tot leven and make them worth sharing!

Mocht je hier nu niet uit komen, dan staat je favoriete denktank in 2019 weer voor je paraat! Een hele gezellige week toegewenst!

No Comments

Leave a Reply