Search
TOP
The virtual experience economy | SUPERMINDS
14024
post-template-default,single,single-post,postid-14024,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,awake-ver-1.1,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,eltd-mimic-ajax,eltd-grid-1200,eltd-blog-installed,eltd-default-style,eltd-fade-push-text-top,eltd-header-standard,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-menu-item-first-level-bg-color,eltd-dropdown-slide-from-left,eltd-,eltd-fullscreen-search eltd-search-fade,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

The virtual experience economy

The virtual experience economy

De beleveniseconomie is gesneden koek!

Al een aantal jaren is het zo dat we in onze economie de beleving van het product of de dienst belangrijker vinden dan het product of de dienst zelf. We willen ervaren en niet bezitten. Ervaringen opdoen is namelijk deel van onze identiteit. Wie we zijn is voor ons belangrijker dan ooit. Dit delen we dan ook massaal. Vooral online. Deze belevenis economie, customer experience, experience economy is anno 2017 gesneden koek en alleen een ervaring bieden is niet statusverhogend meer. Niet als persoon maar ook niet meer als bedrijf.

De online status quo

Er wordt door bedrijven dan ook gekeken naar vroeger. Waar status bepaald werd door schaarste en overvloed. Doordat we ervaringen belangrijker vinden dan bezittingen is er meer afwezigheid van materiele spullen. Onze behoeften worden ingevuld door iets nieuws: de virtuele wereld. Deze eindeloze en grenzeloze wereld is iets wat onze eigen wereld niet biedt: overvloed. Hier zijn geen fysieke beperkingen van kosten en is toegankelijkheid altijd aanwezig. We zijn daar iemand als individu en kunnen daar iets bereiken zonder per definitie producten en diensten te bezitten of te gebruiken. En dat is iets wat een aantal consumenten nooit zal omarmen: de mensen die schaarste beheren en creëren. Welkom bij de Virtual Experience Economy.

Uitingen in de maatschappij

Hoe kunnen bedrijven hier nou producten en diensten op ontwikkelen? We geven je wat voorbeelden:

Abba’s ‘virtual experience’ tour

ABBA heeft een datum voor een ‘virtual experience’ tour aangegeven voor 2018. Dit in samenwerking met Simon Fuller en de Universal Music Group. Het moet een baanbrekend avontuur bieden dat het allernieuwste qua digitale en virtual-reality technieken zal gebruiken.

Alibaba’s virtual reality store platform

Alibaba heeft een store platform gelanceerd dat virtual reality winkelbelevingen aanbiedt. Dagen als the Singles Day Shopping festival, Black Friday, Cyber Monday en Thanksgiving generen zo veel omzet (14 biljoen), dat het tijd is om de manier waarop mensen winkelen te veranderen. Alibaba heeft dit al geprobeerd door “see now buy now” te introduren waar consumenten direct vanaf de catwalk kunnen bestellen. Maar komen dus nu met een buy+virtual shopping experience waarbij de consument elk product in VR kan zien! Alibaba heeft hiermee een USP in the pocket.

Fitbit’s geüpgrade service

Fitbit heeft aangekondigd virtual reality op de stilstaande fiets te gaan realiseren in combinatie met een voedingsservice. De fitness tracker markt is namelijk zo verzadigd dat het succes van bedrijven die zich in deze markt storten afhankelijk is van samenwerkingen. Fitbit gaat samenwerken met Peloton en Ditto voor het realiseren van virtual reality voor spinning in combinatie met het meten van calorieën, vet en proteïnen van de persoon door de wearable. Vervolgens geeft de app van Fitbit voedingswaarde plannen en aanbevelingen voor voedsel aan voor een optimaal resultaat!

Google’s Tilt Brush app

Google heeft de app Tilt Brush gelanceerd waarbij gebruikers een geanimeerde virtual reality wereld kunnen creëren. Met de headset van HTC Vive in combinatie met de app kun je driedimensionale slagen van verf van zo ongeveer alles maken. Zelfs tekenen met onmogelijke materialen zoals brand, sneeuw en sterren wordt mogelijk gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=TckqNdrdbgk

Conclusie

Innovatie heeft een mind-set nodig waarbij er gedacht moet gaan worden in digitale belevingen die entertainment bieden en die statusverhogend werken. De Virtual Experience Economy vraagt innovatie van je bedrijf voor een toekomst waarin je je klant beter kunt bereiken en kunt behouden. We hebben het dan over kwaliteit van leven van jouw doelgroep. Waar wordt jouw doelgroep gelukkig van en hoe kun jij hier als bedrijf een rol in spelen? Vraag jezelf af: Hoe kan ik een virtuele beleving creëren die mijn klanten zullen waarderen –willen delen- meer dan dat zij hun eigen ervaringen willen delen uit de ‘echte’ wereld?

ABBA’s Benny Andersson zei: “We’re inspired by the limitless possibilities of what the future holds and are loving being a part of creating something new and dramatic here. A time machine that captures the essence of who we were. And are.” 

Wil jij als bedrijf aan de slag met het creëren van een beleving 2.0? Wij van SUPERMINDS zijn SUPER-SPOTTERS en willen jouw bedrijf graag in de spotlight zetten! Voor de mogelijkheden kun je ons natuurlijk even bellen op 073 658 00 90.  

No Comments

Leave a Reply