fbpx
TOP

Blog

SUPERMINDS / Creativity  / Webtoons: de Toekomst in Storytelling!

Webtoons: de Toekomst in Storytelling!

Digitale comics worden steeds populairder in de wereld! Wat begon in Zuid-Korea is opgeblazen tot één gigantisch platform voor online lezers. Webtoons zijn namelijk de meest vernieuwende vorm van grafische verhalen met een nieuwe benadering van storytelling. Daarnaast brengen webtoons je niet alleen een bijzonder verhaal, je wordt helemaal geabsorbeerd door unieke en kilometerslange verhalen.

LINE Webtoon

LINE WEBTOON is een online platform en wereldleider in digitale entertainment met meer dan 40 miljoen unieke maandelijkse lezers. LINE WEBTOON is gelanceerd door Naver Corporation in Zuid-Korea in 2005. In 2014 werd de website en mobiele app wereldwijd gelanceerd. Kort daarna associeerde internationale artiesten zich met het platform door hun eigen werken, webtoons, te delen via deze dienst. Al in 2016 werd bekend gemaakt dat WEBTOON over meer dan 10 miljoen gebruikers beschikt. Inmiddels blijft het platform groeien door o.a. nieuwe volgers en zzp’ers, de creators, die hun werk willen verkopen aan WEBTOON. Daarnaast is dit medium voornamelijk aantrekkelijk bij een jonge doelgroep. WEBTOON bevat ook een verdienmodel, zo kan de gebruiker ‘coins’ betalen van nog niet gepubliceerde hoofdstukken en ze zo ontgrendelen.

Bron: 10mag.com

Één van de populairste webtoons is Noblesse, geschreven door Jeho Son en geïllustreerd door Kwangsu Lee. Het verhaal gaat over een machtige en edele vampier die wakker wordt na 820 jaar in Zuid-Korea, waarin hij zich moet aanpassen aan de moderne wereld. Met 545 hoofdstukken heeft deze webtoon een rating van 9.87 gekregen van meer dan 1 miljoen lezers. Door hoge populariteit kreeg de webtoon een geanimeerde versie van Noblesse, geproduceerd door een Koreaanse animatie studio genaamd Produced Studio Animal in 2015. In 2016 kreeg de webtoon opnieuw een aflevering van 30 minuten. Dat de markt kansen ziet om het te animeren, is al een stap in goede richting.

De millenial on the go

Tegenwoordig is de smartphone een extensie van ons menselijk lichaam waardoor het een totale mobiele maatschappij is geworden. Vooral Millenials zijn gevoelig voor deze transformatie: ze kijken vaak op hun telefoon, willen snel informatie opnemen en elke minuut van de dag geprikkeld worden. Vooral het social media gebruik draagt bij aan deze vorm van continu entertainment. Hoe WEBTOON zich hierin positioneert is dat ze hun dienst aanbieden voor alle smartphone gebruikers. Zo kun je een webtoon altijd onderweg lezen op je smartphone en dat is één van de features waar marketeers zeer blij van worden.

De kracht van storytelling

Webtoons hebben unieke karakteristieken in de lay-out waardoor storytelling op een geheel andere manier wordt benaderd. Dankzij verbeterde- vooraf ladende lay-out functies kunnen auteurs een verticale lay-out aannemen door middel van scrollen. In tegenstelling tot strips met een dichte paneelsamenstelling brengt scrollen nieuwe panelen in beeld. Dit maakt webtoons geschikt voor continue en geleidelijke weergave, waardoor het lezen van een webtoon vloeiend verloopt. Naast deze unieke kenmerken kunnen webtoons ook over een soundtrack beschikken. Dit is één van de nieuwste features binnen webtoons en brengt de lezer nog dieper in het verhaal. Muziek wekt natuurlijk emoties op, waardoor je als lezer totaal geabsorbeerd wordt.

Bron: Medium.com

Zijn webtoons een ‘Booming Business’ voor jouw bedrijf?

Een platform als LINE WEBTOON kent een grote internationale markt van wel 40 miljoen unieke lezers. Dit maakt het een internationaal snelgroeiende markt, en daardoor een ‘booming business’!

Een dienst zoals LINE WEBTOON biedt met webtoons een nieuwe vorm van communicatie met je potentiele doelgroep aan. Deze vorm van storytelling creëert een extra (emotionele) lading waardoor consumenten zich sneller willen identificeren. Dat maakt het implementeren van een webtoon als additionele conceptdrager aantrekkelijk voor bedrijven die storytelling toe voegen aan hun merk, product of dienst. Webtoons zijn ook erg populair bij de jonge doelgroep, de consumenten van de toekomst, en dat maakt het interessant om te investeren. Bovendien, met een webtoon kun je zelfs uitbouwen naar merchandise gericht op een (jonge) doelgroep om zo de sales mogelijk te verhogen.

Hoewel de Nederlandse markt waarschijnlijk nog niet klaar is voor deze transformatie, betekent dit niet dat het geen kans is voor Nederlandse bedrijven. Als webtoons onder de aandacht worden gebracht in de Nederlandse media, zal de naamsbekendheid groeien. Uiteindelijk kunnen bedrijven inzien dat er dus veel kansen liggen in deze nieuwe en snelgroeiende markt van digitale entertainment. Dus mocht je nu al een grote kans zien in deze markt en wil je het introduceren in Nederland, dan ben je gegarandeerd een pionier!

Wil jij met je merk interactie, naamsbekendheid en exposure genereren en ben je nieuwsgierig geworden naar meer mogelijkheden? Via ons label Creative Agency kunnen wij een passend concept creëren speciaal voor jouw merk, product of dienst. Kom in contact en stuur ons een mail via seeyou@superminds.nl of bel ons op 073 658 00 90.

Bronnen: Medium, Webtoons, Newsarama, Publishers Weekly, FANDOM

No Comments

Leave a Reply